מסכימה עם המסקנות אך לא עם הנימוקים [חדש]
שיר-דמע   יום ה', 08/01/2009 שעה 18:21 אתר אישי
קודם כל, כפי שציינו גם בתגובות מעליי, לא בטוח שיש קשר בין מבחני המיצ''ב לבין תכני הלימוד עליהם אתה מדבר. אתה התייחסת בעיקר לתכני לימוד בתחום ההיסטוריה והספרות. מבחני המיצ''ב למיטב הבנתי בכלל לא נוגעים לתחומים אלו אלא למיומנויות בסיסיות של קריאה, מתמטיקה ואנגלית. אלו נושאים שכמעט אין מחלוקת על התוכן שלהם (שהרי הוא נייטרלי מבחינה ערכית) והמחלוקת היחידה היא לכל היותר על השיטה הנכונה ללמדם. יוצאי הדופן הם בתי הספר של הזרם העצמאי שלהם אולי יש גם מחלוקת עניינית על תוכן הלימודים, ומעדיפים להשקיע פחות במתמטיקה ואנגלית. אבל בתי ספר אלו גם לא בטוח שמובאים בחשבון במסגרת מבחני המיצ''ב, ובכל מקרה השפעתם על הסטטיסטיקה אינה משמעותית, אני מניחה.

כדי לשפר את המיומנויות הבסיסיות שנבדקות במבחני המיצ''ב צריך להעלות א רמת החינוך בארץ בלי קשר לתכנים. בעניין זה מצאתי את עצמי מסכימה עם הסיסמאות שהפריח דווקא ביבי נתניהו (כפי שציטטת בפוסט שלך) בדבר שדרוג מעמד המורה וסיוע לתלמידים חדשים. לצערי לבני וברק לא סיפקו אמירות שבכלל אפשר להתייחס אליהן בהקשר זה.

לגבי התכנים אני מסכימה איתך בגדול, אבל כאמור - לא מהסיבות שציינת. אני לא יודעת מה מלמדם היום בבתי הספר אבל אני יכולה לספר שכשאני למדתי (וסיימתי את חוק לימודיי לפני למעלה מ-‏11 שנה) דווקא כן למדו על הציונות, על ייבוש הביצות, על מלחמת העולם השניה. אלא שלימודי ההיסטוריה הגיעו רק עד סוף מלחמת העצמאות. ואכן היה חסר לי מאוד ידע בתחום ההיסטוריה מאז קום המדינה - נושא אשר כפי שכתבת, שנוי במחלוקת ולכן לא נכנס לתוכנית הלימודים.
מצד שני גם לא לימדו אותי בבית הספר על כל ההיסטוריה של עם ישראל בית גלות בית שני לבין ראשית הציונות, כאילו לא היה לעם ישראל מה להציע בתקופה שבה לא שכן בארץ ישראל.

אגב, מבחינת ספרות (להבדיל מהיסטוריה) אני לא רואה פגם מיוחד בתוכנית הלימודים שלפיה למדתי, גם בהשוואה לקריטריונים שמנית (למדנו לא מעט ביאליק, גולדברג, עמיחי ועוד, ואמנם למדנו את ''אותלו'' ולא את ''המלט'' או ''הסוחר מונציה'' אבל הפער לא תהומי, וחבל על אורך התגובה לפרט את כל השאר).

בשורה התחתונה - אני תומכת ברעיון של גוף אובייקטיבי בלתי תלוי פוליטית שיקבע את תכני הלימוד הבסיסיים, אבל אני לא חושבת שזה יפתור את הבעיות היסודיות של החינוך בישראל. לטעמי הבעיה יותר מאשר ב''מה'' היא ב''איך'', ואם לא יפתרו את ה''איך'' ימשיכו לגדול פה דורות עילגים וחסרי ידע בסיסי (וכלים להרחבתו), לא משנה כמה משובחת תהיה תוכנית הלימודים מבחינת תכניה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010