 |
בית ספר הוא לא בית חרושת לציונים |
[חדש] |
|
|
דני, התגובה שלך עניינית ומנומקת, אבל לא לוקחת בחשבון דברים שכבר כתבתי. שים לב: בהנחה שילד יוצר פער גדול מחבריו בהקשר הלימודי אבל גם מעורב חברתית ומסוגל להתערות בכל חברה שהיא, אני לא רואה כאן בעייה. בטיעון שלך הנושא החברתי תופס מקום חשוב, ואילו אני כבר לקחתי אותו בחשבון והנחת המוצא שלי הייתה שהשתלבות חברתית מהירה היא תנאי מקדים להקפצה.
נוטים כיום להמעיט בחשיבות היידע ולהרבות בחשיבות ה''כלים'' וה''מיומנויות''. אני יודע שלולא למדתי את הבסיס התוכני בספרות, בתנ''ך, במולד, בטבע ובמקצועות אחרים, חלק גדול מכל זה לא היה נמצא היום בראשי. היה יכול להיות שם בלגאן שלם, אבל הרבה פחות תוכן. המערכת הזו צריכה ללמד אינפורמציה, נקודה. נכון, זה לא הדב היחיד, אבל זה הדבר העיקרי. כשמלמדים אינפורמציה מעבירים את המסר שהיא חשובה מהרבה אינפורמציות אחרות, משום שהיא זו שנבחרה כדי להעבירה לתלמידים. כשמסבירים מדוע היא חשובה ואיך אפשר להפיק ממנה תועלת ולמקם אותה בקונטקסט של המידע האחר והנסף שנלמד בבית הספר ושהתלמיד אוגר בעצמו מהבית, יש לכך משמעות רבה עוד יותר.
ואני גם חולק על טענתך ש''את הידע הזה הוא כבר ורכוש ממילא, בשלב זה או אחר''. הנימוק הזה הולך בדיוק לכיוון של נאוה. תנו לו גוגל והוא כבר ימצא את מה שתבקשו ממנו. תנו לא את האפשרות והוא כבר יעתיק לכם ערך מפורט וארכני על וינסטון צ'רצ'יל או על פוטוסינתזה או על כל דבר אחר. בשביל זה יש אינטרנט ובשביל זה הומצאו בדיוק פקודות הקופי והפייסט. אבל אני מצטער, איתור מידע, העתקתו והגשתו אינם מביאים ילד להבין את המידע הזה. את זה עושה רק הלימוד.
וכאן בדיוק מגיע נושא העוול שעושים למצויינים. ילד שמשיג את בני כיתתו בכל תחומי הלימוד, שרמת הניתוח שלו ויכולת ההפשטה שלו הם לא שיעור לעומת האחרים, ושכמובן אין לו שום בעייה חברתית והוא יכול להשתלב בקלות גם עם בני גילו וגם עם מבוגרים ממנו בטווח שנים סביר - ילד כזה בפירוש צריך לקבל טיפול מסוג אחר. אין שום היגיון בכך שיישב בכיתה, ישתעמם מחומר שהבין כבר מזמן, יוציא ציונים מעולים ולא יפיק שום דבר חדש עם האינטלקט המפותח שלו. בנקודה הזו, השארתו במסגרת הקיימת לא תורמת דבר להתפתחותו האישית. |
[הגב על תגובה זו]
[קישור ישיר לתגובה זו]
|
|