בית ספר הוא לא בית חרושת לציונים [חדש]
דני   יום ה', 21/04/2011 שעה 17:53
נראה לי רעיון ממש גרוע לקחת ילד שטוב לו מבחינה חברתית עם החברים שלו שהוא מכיר ואוהב, ולתלוש אותו מסביבתו ולשים אותו בין ילדים גדולים ממנו בשנה (ובגיל של בי''ס יסודי שנה זה הרבה...) שכבר מכירים אחד את השני, ומבחינתם הוא ה''חדש'' וה''זר''.

נכון, אפשר להסתדר עם זה. יש צרות גדולות יותר. אבל אילו יתרונות יש בדיוק להקפצת כיתה ששוות את החסרון החברתי? זה לא כאילו הילדים הגדולים יותר בשנה הם ''חכמים'' יותר. הם פשוט הספיקו ללמוד דברים שהוא לא למד עדיין (ושוב, אני לא רואה שום סיבה לגרום לילד להצטרך להשלים חומר של שנת לימודים שלמה שהוא לא למד, כדי לזכות בתענוג המפוקפק של ללמוד עם ילדים יותר גדולים... אין בזה שום הגיון ושום טעם).

אבל מה שחשוב יותר מנושא הקפצת הכיתה (ואני שמח שכבר לא נוהגים יותר להקפיץ כיתה במערכת החינוך, מקסימום לקצר או להאריך את תקופת הגן), הוא שבית ספר אינו עוסק אך ורק בלימודים. בית ספר נועד להכין את התלמיד לחיים, ולהקנות לו מיומנויות לימודיות - אבל גם חברתיות. נכון, אי אפשר (וגם לא רצוי) לא להקנות לתלמיד שום ידע, ולשלוח אותו לחפש הכל בגוגל - אבל מה שבאמת חשוב הוא לא פריט ידע כזה או אחר שלומדים או לא לומדים בבית הספר, כי את זה באמת אפשר למצוא בגוגל. המיומנויות (גם האקדמיות וגם החברתיןת), ולא הידע, הן מה שבאמת אין לו שום תחליף. אז גם אם הילד היה יכול לו הוקפץ כיתה לדחוס לתוך עצמו יותר ידע מאשר אם לא - לא זה מה שחשוב. את הידע הזה הוא כבר ירכוש ממילא, בשלב כזה או אחר, אם רק יתנו לו את הכלים הנכונים לכך בבית הספר.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

בית ספר הוא לא בית חרושת לציונים [חדש]
אורי קציר   יום ה', 21/04/2011 שעה 18:40
בתגובה לדני
אתר אישי
דני, התגובה שלך עניינית ומנומקת, אבל לא לוקחת בחשבון דברים שכבר כתבתי. שים לב: בהנחה שילד יוצר פער גדול מחבריו בהקשר הלימודי אבל גם מעורב חברתית ומסוגל להתערות בכל חברה שהיא, אני לא רואה כאן בעייה. בטיעון שלך הנושא החברתי תופס מקום חשוב, ואילו אני כבר לקחתי אותו בחשבון והנחת המוצא שלי הייתה שהשתלבות חברתית מהירה היא תנאי מקדים להקפצה.

נוטים כיום להמעיט בחשיבות היידע ולהרבות בחשיבות ה''כלים'' וה''מיומנויות''. אני יודע שלולא למדתי את הבסיס התוכני בספרות, בתנ''ך, במולד, בטבע ובמקצועות אחרים, חלק גדול מכל זה לא היה נמצא היום בראשי. היה יכול להיות שם בלגאן שלם, אבל הרבה פחות תוכן. המערכת הזו צריכה ללמד אינפורמציה, נקודה. נכון, זה לא הדב היחיד, אבל זה הדבר העיקרי. כשמלמדים אינפורמציה מעבירים את המסר שהיא חשובה מהרבה אינפורמציות אחרות, משום שהיא זו שנבחרה כדי להעבירה לתלמידים. כשמסבירים מדוע היא חשובה ואיך אפשר להפיק ממנה תועלת ולמקם אותה בקונטקסט של המידע האחר והנסף שנלמד בבית הספר ושהתלמיד אוגר בעצמו מהבית, יש לכך משמעות רבה עוד יותר.

ואני גם חולק על טענתך ש''את הידע הזה הוא כבר ורכוש ממילא, בשלב זה או אחר''. הנימוק הזה הולך בדיוק לכיוון של נאוה. תנו לו גוגל והוא כבר ימצא את מה שתבקשו ממנו. תנו לא את האפשרות והוא כבר יעתיק לכם ערך מפורט וארכני על וינסטון צ'רצ'יל או על פוטוסינתזה או על כל דבר אחר. בשביל זה יש אינטרנט ובשביל זה הומצאו בדיוק פקודות הקופי והפייסט. אבל אני מצטער, איתור מידע, העתקתו והגשתו אינם מביאים ילד להבין את המידע הזה. את זה עושה רק הלימוד.

וכאן בדיוק מגיע נושא העוול שעושים למצויינים. ילד שמשיג את בני כיתתו בכל תחומי הלימוד, שרמת הניתוח שלו ויכולת ההפשטה שלו הם לא שיעור לעומת האחרים, ושכמובן אין לו שום בעייה חברתית והוא יכול להשתלב בקלות גם עם בני גילו וגם עם מבוגרים ממנו בטווח שנים סביר - ילד כזה בפירוש צריך לקבל טיפול מסוג אחר. אין שום היגיון בכך שיישב בכיתה, ישתעמם מחומר שהבין כבר מזמן, יוציא ציונים מעולים ולא יפיק שום דבר חדש עם האינטלקט המפותח שלו. בנקודה הזו, השארתו במסגרת הקיימת לא תורמת דבר להתפתחותו האישית.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010