הפרטים הרלבנטים [חדש]
אלכסנדר מאן   יום ה', 28/10/2004 שעה 2:07 אתר אישי
מאמר מעניין שמביא להרהורים שונים, אולם גם לתמיהה מסויימת: מה כל כך מיוחד או מעניין בעובדה ששכבה מסויימת של סוחרים יהודים עסקה בסחר שבויים, ו/או שאדם יהודי עסק להנאתו בשוד ים?
האם יש לצפות מיהודים שיהיו 'טובים' או ערכיים יותר מבני אומות אחרות, ובמיוחד בראייה רטרוספקטיבית מתוך נקודת מבטנו היום?

מבחינה זו 'הנקודה היהודית' היתה השאלה שעלתה והעסיקה אותי לכל אורך מאמרך: מה כל כך 'יהודי' באנשים שעסקו בסחר שבויים או עבדים, עד כדי כך שהדבר מצריך התחקות של ממש על עקבותיהם ומעשיהם?

רוצה לומר: היו סוחרי עבדים ושבויים נוצרים, מוסלמים, וגם ...יהודים, מסתבר. האם אתה בדיעה שדבר זה – מעבר לדיווח היסטורי המשובח – מהווה חריגה או אנקדוטה של ממש בקיום היהודי המוכר לנו?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

הפרטים הרלבנטים [חדש]
אורי קציר   יום ה', 28/10/2004 שעה 9:55
בתגובה לאלכסנדר מאן
אין לצפות מיהודים שיהיו טובים או ערכיים יותר מבני כל דת אחרת שבבסיסה אמות מידה מוסריות כלשהן (ולמעשה, כל דת היא כזו). ואולם, בתפיסה התודעתית שלנו העבדות אינה נתפסת כמקצוע ''יהודי''. את התפיסה הזו מכנים חוקרים מסוימים בשם ''נרטיב'' (narrative), דהיינו הסיפור שכולנו ''מכירים'' או ליתר דיוק סבורים שאנו מכירים. הנרטיב המקובל אינו תופס את היהודי כסוחר עבדים, אם נתייחס למונח במובנו הישן (כלומר, מחוץ לקונטקסט העכשווי של הסחר המשגשג בנשים, בעובדים זרים וכן הלאה), אלא כמשוייך למקצועות אחרים - החל מרצענות וכלה במתן הלוואות בריבית קצוצה (ובתווך, גם מקצועות ''האם היהודיה'', נוסח רפואה, עריכת דין, הנדסה וכדומה).

את הנרטיב בונים טקסטים שונים שמוחדרים אלינו מגיל צעיר. הטקסטים הללו יכולים להיות אוראליים ולבוא לידי ביטוי בתהליך החינוך הביתי שעובר כל אחד במשפחתו ובסביבתו הקרובה. וכמובן שיש גם טקסטים כתובים: אני מכיר מישהו שהתוודה בפני שבילדותו סבר שסחר בעבדים הוא מקצוע נפוץ דווקא בקרב אוכלוסיות ערביות. הסיבה: קריאת ספרי ''טרזן'' בכמות גדולה מדי שכנעה אותו שכך הדבר (בספרים אלה, כשהלורד גרייסטוק הצעיר נלחם בסוחרי עבדים, הללו מוזכרים בדרך כלל בהקשר של מוצא ערבי). על כן, הגילוי שסחר עבדים הוא מקצוע שלא נחשב בלתי מקובל בקרב יהודים במאות קודמות עשוי להפריך, ולו במעט, את התפיסה המוטעית הזו.

כנ''ל לגבי שודדי ים. עיסוקם של יהודים במאות הקודמות בתחומים שחורגים ממסחר, מלאכה או עיון הוא יוצא דופן למדי. דווקא משום כך רצוי לשים את האצבע על התופעה המעניינת הזו שבמסגרתה עסקו יהודים בשוד ימי, ולעתים לא רק לשם השגת שלל וסחיטת כופר נפש, אלא גם למטרות שאותן תפסו כמשרתות אינטרסים קולקטיביים של העם היהודי כגון נקמה בספרדים על גירוש 1492. נדמה לי שגם עליך יהיה מקובל שעם ללא טריטוריה שיש לו עליה ריבונות מוסכמת או שליטה אםקטיבית, המפעיל שודדי ים להשגת מטרות שאפילו לא נועדו לממש את המטרות הללו, הוא בגדר תופעה חריגה משהו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לנרטיב שלום! [חדש]
David Biron   יום ב', 01/10/2007 שעה 3:35
בתגובה לאורי קציר
צוארון לבן:
-----------
1. ג'ודה בנג'מין - הצטרף למשרד עורכי דין יוקרתי.

2-4. בנימין ויוסף כהן ודויד בלמונטה - סוחרים יהודים שסיפקו במאה ה-‏17 ציוד מלחמתי ותחמושת לקורסארים במרוקו.

5. בן זכי - סוחר שסיפק למרוקו אבק שריפה תמורת פדיונם של 86 שבויים מהולנד שהוחזקו במרוקו.

6. שלמה סאקיט שעבר *בעל* ספינה שעסקה בשוד ימי, ועמד בראשו של ארגון מודיעין קטן.

7-9. יהודים נתנו גם אשראי לשלטונות של מדינות אירופיות ולמסדרים הנוצריים שטיפלו בשחרור שבוייהם במאגרב (אברהם בנידר, נפתלי בוג'נאח, ואיש העסקים יוסף בקרי).

... יהודים מקומיים סיפקו מזון וציוד למסעי השוד וקנו מהקורסארים שלל ושבויים.

... יהודים מאלג'יר, יהודים איטלקיים, יהודי אמסטרדם ויהודים ברחבי האימפריה העות'מנית - השתתפו במגעי מסחר שוטפים עם הקורסארים בערי הנמל.

צוארון כחול:
------------
סלאח סינאן - הוא היה ספן ולוחם נועז

שמואל פאלאג'י - שגרירו של שריף מרוקו בהולנד שנהג לתקוף באוניותיו ספינות ספרדיות

14:2 (לפחות) לטובת הצוארון הלבן. ''האם היהודיה'' יכולה לישון בשקט.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לנרטיב שלום! [חדש]
אורי קציר   יום ד', 03/10/2007 שעה 22:24
בתגובה לDavid Biron
אתר אישי
טוב שלא הכנסת כאן גם פיסקה העוסקת בהסתברות שמי שעוסק בתחום הצווארון הלבן בימינו יהפוך לשודד במימי סומליה אוהים הסיני...:))
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מה עם הנראטיב הזה [חדש]
אורן צור   יום ב', 01/10/2007 שעה 18:51
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
מעניין, על ג'ודה בנג'מין לא שמעתי מעולם עד היום (זה לא אומר כלום, הוא חלק מרשימה ארוכה מאוד של אנשים חשובים שלא שמעתי עליהם) - והנה היום שמעתי עליו פעמיים: יואב קרני כותב עליו במגזין G האחרון של גלובס ברשימה על יהודים בצמרת הממשל האמריקאי (עוד לא זמין אונליין) והנה גם אתה כותב עליו. פעם שלישית - עֶבֶד.

ולגוף העניין - נדמה לי שהמקרים שאתה מביא הם היוצאים מן הכלל שמעידים על הכלל כלומר על נכונות הנרטיב (איפה לעזאזל תוקעים את הא' ב'נרטיב'?). כן, היו סוחרי עבדים והיו גם שודדי ים אבל אלו מקרים אנקדוטליים (ומרתקים ותמשיך לכתוב עליהם). מרתקים ככל שיהיו הם עדיין אנקדוטליים. אנקדוטליים כמו מרד גטו ורשה וכמו בר כוכבא.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מה עם הנראטיב הזה [חדש]
אורי קציר   יום ד', 03/10/2007 שעה 22:29
בתגובה לאורן צור
אתר אישי
את ה''א'' אפשר לתרוע אחרי ה''נ'' וה''ר'', לחוד או יחד. כך שזה נארטיב, נראטיב או נאראטיב, לפי בחירתך.

חלק גדול מהקשרים שניהלו יהודים עם שודדי ים לא תועדו בצורה מסודרת. אתה יכול לתא לעצמך שמי שקונה עבדים מפיראט ומוכר אותו בשוק ברווח לא ממש יתגאה בכך בפני הדורות הבאים, בין אם יהודי הוא ובין אם לאו. יתר על כן, לא ברור עד כמה הייתה לאנשים אלה מודעות לתיעוד היסטורי או לשימור של סיפורם האישי בדרך אחרת.

אל תשכח גם שרוב שודדי הים אינם ידועים לנו כלל ועיקר. אנו יודעים על המפורסמים שבהם, בעיקר על אלה שתועדו על ידי דניאל דפו ודומיו. היו לא מעט שהחלו ונותרו אנונימיים משום שפושט לא שפר עליהם מזלם להיתקל בסופר מוכשר שיראה את חייהם בצורה רומנטית כל כך. אני יכול להניח שאתה צודק במובן זה שאולי גם ביניהם לא היו היהודים רבים מדי. אבל שוב - לא הרבה ידוע עליהם. על ''אחוות הדגל השחור'' שפעלה באיזור צ'ילה לא ידוע הרבה אבל ידוע, למשל, שרבים מחבריה היו יהודים ושפעילותם - בעיקר זו שכוונה לשוד ספינות ספרדיות - נבעה בעיקרה משנאה עצומה לספרד, שגירשה את אבותיהם מתחומה דור או שניים קודם לכן.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

הפרטים הרלבנטים [חדש]
אבי פירסט   יום ב', 08/10/2007 שעה 18:10
בתגובה לאלכסנדר מאן
מה לעשות היהודים היו ונשארו אנשי עסקים ממולחים.
זכור הסיפור הנורא בארגנטינה שם ייבאה הקהילה היהודית בנות משפחה יהודיות ממזרח אירופה באמתלה של עבודה ואז הכריחו אותם לעסוק בזנות. עסק לכל דבר.
על דמם שלהם הם לא ריחמו.
וכמו שאמר הדון - אין כאן שום דבר אישי, הכל עסקים.
ובחזרה אלינו - סחר הנשים , בושה כאן בישראל. עבדות מודרנית.
ושאלה האחרונה - אנחנו היהודים מחפשים את הקשר היהודי כל הזמן: אם זה שחקן הוליוודי, אסטרונאוט, רודן בבורמה, או ספורטאי ששבר שיא אולמפי. פרובנציאליים כאלה.
מה קורה איתך תומס,כבר חורף אצלך?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

הפרטים הרלבנטים [חדש]
אלכסנדר מאן   יום ב', 08/10/2007 שעה 19:51
בתגובה לאבי פירסט
אתר אישי
הבעייה היא שהיהודים מבקשים להתבשם במוסריות שעולה על מוסריות הגויים (והכוונה לגויים נוצרים בלבד), וכאן אולי מתחילה אותה הרגשה מוזרה שבעצם, איך לומר, הם סתם עוד קבוצה של בני אדם; לא יותר ולא פחות.

ולגבי החורף, הוא עוד לא ממש התחיל; אנחנו מתקרבים לשלכת ראשונה בלבד.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010