אבל אולי הנחש ניחש [חדש]
אורן צור   יום ד', 23/07/2008 שעה 1:32 אתר אישי
שאפשר לאכול מהעץ ולא למות?

הרבה פירושים שכאלו + מקורות ודיון מקוצר אפשר למצוא בספר לא כך כתוב בתנ''ך של יאיר זקוביץ' אביגדור שנאן.

ולעניין רחב הזונה - תמיד צחקתי על הרש''י הזה שנקרא לי כמו קישקוש מופרך שנועד לשמור על נפשם הטהורה של המרגלים. בכל אופן רש''י מביא רק מדרש אחד מני רבים. במסכת זבחים, למשל, מובא מדרש שמספר שרחב היתה זונה כל כך מפורסמת ביכולותיה המיניות כך שמי שרק שומע את שמה כבר גומר (''אמר רבי יצחק: כל האומר רחב רחב מיד ניקרי'' כלומר נהיה בעל קרי).
אבל היום אני מאחד את כל הפרושים האלו. אחרי השירות הצבאי טיילתי כמה חודשים במזרח אפריקה ודי נדהמתי לראות כמה דברים תנכיים/תלמודיים שאף פעם לא הבנתי או שסתם נשמעו לי תמיד מוזרים. אחד הדברים ששמתי לב אליהם הוא שבכניסה לכל עיר או עיירונת יש כמה מוטלים מוזנחים לרווחת התיירים. במוטלים האלו אפשר לקנות אוכל (הם גם סמוכים לשוק שנערך פעם בשבוע) והם גם שורצי זונות. אז אם ניקח את אפריקה כמשקפת איזושהי מציאות תנכית אז דווקא מתקבל על הדעת שרחב הייתה פונדקאית-מוכרת מזונות - זונה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אבל אולי הנחש ניחש [חדש]
אורי קציר   יום ד', 23/07/2008 שעה 8:57
בתגובה לאורן צור
אתר אישי
תודה על ההפניה לספר, אורן. אני מבטיח לקרוא בקרוב. אני, אגב, חוזר לעתים קרובות ל''תנ''ך עכשיו'' הוותיק של מאיר שלו, שמביא את סיפורי המקרא מנקודת מבט אנושית, כלומר מתרחק מהתפיסה המונעת שיפוט של מעשי האל וטוען שאת הכול אפשר להבין מנקודת מבט של יחסים בין בני אדם לבין עצמם ובינם לבין המציאות הסובבת אותם.

באשר לנחש, אני מניח שהוא פעל על סמך ידיעה מוקדמת ולא על סמך ניחוש. יתכן שאלוהים סיפר לו משהו בסוד. אגב, את השערת הניחוש אפשר לקחת הלאה ולטעון שהמילה ''נחש'' מקורה ב''ניחוש''. חז''ל עושים לא מעט תרגילים סמנטיים מהסוג הזה.

ולגבי דרום אפריקה - גם לי יצא להסתובב שם קצת, ואכן יש לא מעט פעילות מעניינת במוטלים הללו. אבל לגבי רחב - טוב, אני לא כל כך בטוח. הגברת הנכבדה הזו התגוררה בצמוד לחומה, כלומר בשוליה של העיר. אם אני זוכר נכון, פונדקאים מעדיפים דווקא מיקום במרכז העיר מסיבות שקשורות בתנועה ערה של אנשים ומסחר. ההנחה שלי היא שהמרגלים קפצו אל רחב משום שידעו שאדם המתוגרר במיקום נחות שכזה כנראה נזקק ללא מעט מזומנים, נחשב למוקצה מבחינה חברתית וקל לגייסו למשימת ריגול ובגידה.

ואפרופו רש''י, דומי שיש מקרה דומה גם בעניינם של דוד ואביגיל. כשפגשו דוד ואנשיו את אביגיל, כולם מיד שפכו זרע (קרי) מרוב התרגשות מיופיה: מסכת סנהדרין ב הלכה ג..''נתגלתה שוקה הלכו לאורה, נתגלה שוקה- הוקרו (שפכו קרי, זרע) כולם.'' (מדרש שמואל ב, כ''ג, י''א). כנראה שחז''ל סברו שסף הריגוש המיני של גיבורי התנ''ך היה נמוך במיוחד.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אבל אולי הנחש ניחש [חדש]
אורן צור   יום ד', 23/07/2008 שעה 15:26
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
כמובן שהתכוונתי למשחק המילים נחש וניחוש (אבל 1: לא בהכרח שחז''ל התכוונו אליו ואבל 2) ''כי לא נחש ביעקוב'' [פרשת בלק] כלומר אין בישראל מנחשים/אובות/ידעונים). בכל אופן, משחק המילים זה רק אסתטיקה.

לגבי השוק - נדמה לי שיש שני סוגים של שווקים - אחד בתוך החומה - דוגמת הקרדו בירושלים (קרדו מלשון 'לב' כלומר בתוך העיר?) ואחד מחוץ לחומה שם יש יותר מקום וגם קל יותר לסוחרים מהסביבה להגיע ולהציג את הסחורה. גם אורחים ללילה או יותר יעדיפו לגור בשולי העיר. הם מגיעים בלילה עם חשיכה ועוזבים בבוקר ואין להם שום סיבה לנסות לגור במרכז.
ההשערה שלך על המעמד החברתי והמזומנים נראית לי מאוד.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010