 |
מקרה לבית ספר מיוחד |
[חדש] |
|
|
תגובתי היתה אולי חריפה, אך יש להתבונן בעובדות לאשורן: נראה כי הנער שמלמד עצמו במקרה זה להכין בובות מחבל בהתקדמותה של הכיתה כולה, ובהתנהגותו זו גורם לזנק מתמשך. הלמידה העצמית שבו הוא מחונן, לכאורה, אינה מעלה או מורידה. אני מאמין שהיה מגיע להישגיות הרבה יותר טובה בבית ספר המיועד לנערים עם בעיות דומות.
מכל מקרה, הנער הזה ומורכבותו מפסיקים לעניין אותי משלב מסויים, שכן גורלה של הכיתה בעיניי חשוב יותר. אפשר לומר שקו פרשת המים מבחינתי הוא הרגע שבו הנער מתחיל לגרום לבעיות במכוון ובמזיד, תוך שהכיתה כולה הופכת להיות נגועה בבעיותיו המאוד-אישיות.
אני מוכן לקבל שייתכן שבכיתה ו' הדברים נזילים יותר, וכי יש אולי להמתין עד כיתה ח'. אינני יודע. ייתכן שהפרעות מסויימות ניתנות לטיפול בכל זאת במסגרת רגילה, אולם יש לבדוק כל מקרה לגופו. המקרה המתואר בסיפור זה מעלה הרבה נקודות של רצון טוב ליד חובבנות וחוסר אחריות של המנהל והמורה כלפי הכלל. האם יצליח ילד דווקא בבית ספר זה לאחר שלא הצליח באחרים? מהי הערובה לכך? רצונו הטוב של המנהל?
הכלל וגורלו, אגב, בהחלט מעניינים אותי. ועוד איך. אם זהו בעיניך פאשיזם הרי שהנה צעד נוסף בדרך אל סינדרום-גולדווין: כאשר נגמרים הארגומנטים מתחילים ההפחדות, כפי שאתה מרמז בכל האמור לתגובתי: אם דואגים וחושבים על רווחת הכלל – מגיעים לפאשיזם לכאורה. האינך מבחין בגיחוך המקופל בטענה זו?
עד כמה צריכה כיתה רגילה לבצע שפגאט בגין תלמיד אחד שמפריע באופן מכוון לשיעור? מדוע צריכים שאר הילדים לסבול ממיוחדו של התלמיד, שבאה לידי ביטוי בהפרעה מתמשכת?
למידה בעיניי היא בראש ובראשונה שינון חומר של אנשים רבים שהתעסקו בחומר הנלמד, ואשר מסקנותיהם, מחקריהם וצורת האימון של לימוד החומר מצוי בספרי הלימוד שנועדו לכך. זה שאתה הולך ומביא את הדוגמה של איינשטיין או ואן-גוך אינו מעלה או מוריד, שכן היו מגיעים לכישרון החבוי בהם בכל מסגרת שהיא, מן הסתם. זאת ועוד: בשום ביוגראפיה שכרורכה בשתי דמויות אלה לא מתיוארים הפרעות של ממש בלימודים, שפירושו: יש להבדיל ביו תלמידים שסתם מתקשים בחומר ונוטים אולי לשובבות, לבין תלמידים שגמרו אומר לחבל בשיעור באופן מכוון.
המקרה של הנער עם הבובות נראה לי מקרה גבולי, האמת, אולם אני משוכנע שהתייחסותה הכביכול קלילה של המורה לכל ה-stress שהנ''ל מפזר בכיתה פוגעת באווירה הכללית, שאמורה להיות עליזה, נחמדה ויצירתית, ולא צינית, רוויית אימה וצפייה לפעלול חדש של נער שאינו שולט בעצמו.
אני מוכן לגלות סבלנות רבה, רבה מאוד אפילו – אולם ישנם מקרים בהם הדבר אינו עוזר. כפי שאמרתי, ייתכן בסיפור זה יכול להגיע להפי-אנד על ידי הרגעותו האיטית של הנער, אולם זה גם יכול להיות אחרת, שפירושו: מקומו כנראה במקום אחר, לפחות לשיטתי, עם או בלי ''גורל אכזר'' מהחיים. |
[הגב על תגובה זו]
[קישור ישיר לתגובה זו]
|
|