(נכתב בתשובה לאורי קציר, 14/02/06 14:54)
רצח המוני ככלי פוליטי [חדש]
דרור   יום ג', 14/02/2006 שעה 15:45
בתגובה לאורי קציר
הי אורי, איניי מבין במה אתה חולק עלי. לא טענתי שמדובר בטבח ספונטני, ההיפך הוא הנכון. כשאנו דנים בתקופות העתיקות הטבח ההמוני היה, בהרבה מקרים, מאורגן לחלוטין וחלק מאסטרגיה כללית, זוהי תמצית טענתי. מרדכי פעל בבחינת ''ברומא התנהג כרומאי'', ויכול להיות שאם לא היה פועל כך היהודים היו נתונים לסכנה של טבח מגורמים פוליטיים אשר התנגדו להם, וכאלו היו קיימים ללא כל ספק, ראה מקרה המן. דרך אגב, טבח כנראה היה (ולצערי גם נשאר) כלי פולטי יעיל ביותר ולכן דווקא מלכים חכמים השתמשו בו ולא מעט. גם כיום בקבוצות מסויימות טבח הוא כלי יעיל לביסוס מעמדו של השליט בעיקר בימיו הראשונים. דוגמא מעניינת היא הסרט ''הסנדק'': אל פאצ'ינו בשעה שמתמנה באופן סופי ליורש של אביו רוצח בערב אחד את כל ראשי המאפיה המתחרים באכזריות רבה. זה הוכיח את עצמו הוא בהחלט מבסס את מעמדו. לסיכום אינני חושב שפעולתו של מרדכי, גם אם הייתה אכזרית, הייתה חריגה באותם ימים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

רצח המוני ככלי פוליטי [חדש]
אורי קציר   יום ג', 14/02/2006 שעה 17:59
בתגובה לדרור
אתר אישי
עיקר המחלוקת בינינו הוא שאתה רואה ברצח המוני כלי מקובל ואילו אני טוען שלו רצה מרדכי להראות כי איכויותיו המוסריות נעלות על אלה של המן וחבר מרעיו (ולהצדיק את התפיסה שהיהודים הם רחמנים בני רחמנים, או שלפחות הם קצת יותר אנושיים בתפיסתם את האוייב), אבל הוא בכלל לא חשב בכיוון הזה.

האמת היא שהדבר מוזר עוד יותר משום שמי שאמור היה להיות מעוניין במדיניות מפשרת היה אחשוורוש עצמו. אסור לשכוח שהאיש משל על שבע ועשרים ומאה מדינה, וכאשר האימפריה שלך היא פסיפס כזה של עממים ודתות לא תרצה לעורר מדנים במקום שהם אינם צריכים להיות בו. תנועות לאומיות אף פעם לא עשו טוב למונארכים מסוג זה ושחיטה מרוכזת של עם שלם היא בדיוק מסוג הדברים שיכולים לעודד פעילות של תנועות כאלה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

רצח המוני ככלי פוליטי [חדש]
דרור   יום ג', 14/02/2006 שעה 21:01
בתגובה לאורי קציר
מרדכי, דווקא כיוון שהיה איש חכם, הבין שאיכויות מוסריות נעלות כפי שאתה תופס אותן כיום, אורי, לא יועילו לו. במציאות שבה הוא חי לא להתנקם בהמן ובמקורביו היה מתפרש כחולשה, וחולשה זו עלולה הייתה להזיק לו וליהודים. התפיסה שהיהודים הינם רחמנים בני רחמנים פשוט איננה נכונה, כאשר לעם היהודי היה כוח הוא לא הפגין רחמנות יותר מהעמים האחרים בתקופה, להיפך, לעיתים הוא היה אכזרי יותר. אולי קשה לנו לתפוס את עצמינו או את עברנו ככזה אבל כך היה. לצערי הרב גם ימינו אלה מוכיחים במידת מה את הטענה ולראיה ההתייחסות לעם הפלסטינאי. לדעתי אלמלא הייתה פורצת האינטיפאדה היינו ממשיכים בשלטון הצבאי בשטחים עד קץ הדורות, וגם השמאלנים שביננו לא היו משנים דבר. האבסורד שבדבר הוא שהאכזריות שהעם היהודי הפגין לא פעם הועילה להישרדותו (ואין מדובר בדבר של מה בכך, לא מעט עמים קטנים לא שרדו) אך בהחלט לא הועילה לאיכותו המוסרית.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

רצח המוני ככלי פוליטי [חדש]
מורדכי   יום ד', 15/02/2006 שעה 1:05
בתגובה לדרור
''בדם ביזע
נבנה לנו גזע
גאון ונדיב ואכזר...''
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

רצח המוני ככלי פוליטי [חדש]
דודו בן עמי   יום ד', 15/02/2006 שעה 6:50
בתגובה למורדכי
זהו ציטוט מז'בוטינסקי. היכן בדיוק יש כאן התחייבות לחסל את בני העם שמפריע לנו להתנחל כאן?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010