(נכתב בתשובה לאורי קציר, 22/08/05 14:02)
הנותן לדורו נותן לדורות (חיים נחמן ביאליק) [חדש]
עידית גוטליב   יום ה', 01/09/2005 שעה 1:58
בתגובה לאורי קציר
בס''ד

שלום אורי,

לקח לי זמן לענות לך, כי אחרי תגובתך, הרגשתי שאין לי עם מי לדבר. הטון בו כתובים מכתביך עדיין גורם לי להרגיש שיש אצלך המון שנאה ובוז לציבור שלי. אבל אני מוכנה לנסות מחדש.

''מחנות הפליטים'' - לפלסטינים יש אינטרס שהאנשים ה''שפויים'' כמוך יראו אותם כפליטים אומללים. שים לב למשל, למאמץ שהפלסטינאים מפעילים כעת בעולם ע''מ שישראל עדיין תחשב כובשת של רצועת עזה למרות שאנחנו מפנים אותה. אני מצטערת בשבילך שנפלת בפח הזה. הישוב שלי מטופח כי טיפחתי אותו עשיתי זאת מכספי האישי, ממסי הישוב שאני משלמת ומהחינוך שקיבלתי והעברתי לילדי (לעצב, לסדר, לנקות, לזרוק לפח, לחסוך במים, לשמור חוק ואפילו למחזר ולהשתדל לא לפגוע באיכות הסביבה...). הכל עניין של דגשים וסדר חשיבות. גם אני עוברת או עברתי במקומות בהם מתגוררים הפלסטינים. העובדה שהם חיים באופן ''לא מטופח'' ובוחרים לשמר זאת משך עשרות שנים, היא בגלל שהם בוחרים לחיות כך וסיבותיהם עימם. בעקבות מלחמת העצמאות פליטים ערבים רבים נטשו את בתיהם בישראל. כמות דומה של יהודים נטשו את בתיהם במדינות ערב. אנחנו קלטנו אותם ושיקמנו אותם. מדינות ערב כולן בחרו להשאיר את הפליטים בעליבותם. סיפור אמיתי דרך נקודת מבט תמימה של ילדה בת 5: יצא לי לנסוע לפני כמה שנים בביתוניא (כשעוד איפשרו לנו לעשות זאת) עם אחייניתי בת ה-‏5 שרק הציצה מבעד חלון המכונית בזמן הנסיעה. אחרי כמה דקות היא היתה נרעשת ממה שראתה והציפה אותי בשאלות כגון: למה הם זורקים את הלכלוך ברחוב ולא לפח? למה לוילות הרבות שראינו אין גינות? למה אין וילונות לחלונות? ולמה היא לא רואה באף בית אפילו עציץ אחד קטן?...

אנחנו כת? כת, ע''פ מילון אבן שושן, זו קבוצה קטנה שפורשת מרוב הציבור. לא נראה לי שהדת היהודית ממנה כולנו הגענו (גם משפחתך) או מי ששומר אותה משתייכים להגדרה הזו.
לא ברור לי מאיזה סמל לאומי אנחנו מתנערים, תן דוגמא.
באיזה תחום לאומי אנחנו לא חברים? בבתי המשפט? בכנסת? בצבא? על מה אתה מדבר?
נהפוך הוא, בשנים האחרונות עומדת בראש בתי המשפט קבוצה שמאלנית אנטי דתית שהטתה את הצדק על פי השקפותיה האישיות ומאלצת את הציבור הימני והציבור שמקפיד על ההלכה לקבל את פסיקתה (ולמרות זאת, הוא מקבל אותה ללא עוררין).
דבר דומה קורה כיום עם הצבא שהיה תמיד ''של כולנו''. ראש הממשלה חצה קווים אדומים בכך שחייב את צבא ההגנה לישראל על כל חייליו, ליישם את תוכניתו הפנים-מדינית והשנויה כל כך במחלוקת (גם בתוך הצבא עצמו).

למען המשך השיח, אני בוחרת להתעלם מכך שהמשלת את האמונה והדעות של הציבור אליו אני משתייכת לשטיפת מוח, שהחשבת אותנו למוכי סמים וניסית להשוות אותנו ל''שר תעמולה במדינה אירופאית כלשהי'' (לא סיכמנו שאסור להשוות יהודים לנאצים?!).

גם גירוש וגם עקירה מבטאים בדיוק את מה שנעשה לאחינו תושבי גוש קטיף. אלו מילים ולא סיסמאות! המילים חזקות מספיק בכדי לבטא מה שנעשה לאחינו בלי כל רצון או מטרה להשוות למשהו אחר.
לדעתי, מבחינה הסתברותית, לכל מינוח בכל שפה יש כבר אח תיאום בהיסטוריה ולכן אם נכנס להשוואות, לא יהיה לזה סוף...
אני לא חושבת שבאמרינו גירוש אנחנו מתכוונים לרמוז באופן ספציפי דווקא על ספרד. וגם אם כינו את פליטי מחנות ההשמדה ''עקורים'' אין זה אומר שכל עץ שאנו עוקרים בגינה או שן שנעקרת לנו מהפה אנו משווים אליהם.
אם כבר, מי שסובב את המילים בצורה שתגרום לדעת הקהל לא לשים לב שמדובר כאן בבני אדם אמיתיים היו הממשלה והתקשורת שבחרו להשתמש במילה ''פינוי''. שוב אני הולכת לאבן שושן, פינוי הינו ''ביעור, סילוק דברים ממקום, ניקוי''. מדובר כאן באנשים ולא ב''דברים'' שצריך לטאטא. אנשים לא מפנים - אנשים מגרשים.

אחד הדברים הבולטים והחוזרים במכתבך, וזה מה שגרם לי בעיקר לחוש באותו טון שונא, היה שכל מכתבך רווי ב''תיאוריות קונספירציה'' כלפינו.
שום דבר לא תמים, כל מעשינו נובעים מאיזושהי כוונה הנהגתית-דתית (זדונית כמובן) כנגד הרוב הישראלי.
אם הבנתי אותך, ישיבות ההסדר לא נבעו מתוך בעיה אמיתית שהיתה לבחורינו עם תנאי השירות בצבא, או מתוך רצון לשלב בין שני האידאלים החשובים- התורה והארץ. ישיבות ההסדר קמו לטענתך, אך ורק מהסיבה הערמומית להשתיל את אנשינו לקצונה הגבוהה ולשלב את זה במקביל בשטיפות מוח מתוחכמות שמועברות לסוכנים הללו במשך שהותם בישיבות ההסדר.
גם בעניין הצבע הכתום. הרי ברור שכל מנהיגי יש''ע המתוחכמים, ישבו שעות בבית אריאלה וחיפשו צבע ''שואתי'' ככל האפשר שנבחר על ידי אבותיהם מנהיגי יש''ע הקודמים. לא יתכן שבכדי להפגין את הזדהותנו עם אנשי גוש קטיף פשוט בחרנו את הצבע של מועצת גוש קטיף, ברור שלא...

יש''ע שלנו לא משנת 67. היא שלנו מאותם ימים בהם קנה אברהם את מערת המכפלה בחברון, מימי הכיבוש של יהושע, מימי חלוקת נחלות הארץ לשבטים, מימי המשכן בשילה, מימי הקמת העיר ירושלים ע''י דוד. את המלחמה ב-‏67 לא יזמנו. יזמו אותה אלה שביקשו למחוק את מדינת ישראל. אנחנו נלחמנו חזרה. כבשנו את השטחים בצדק. זה רק מצטרף לעובדה שאלפיים שנות גלות חלמו בני העם שלי ושלך לשוב אליהם.
אנשים במחנה שלי שאומרים לך ש''אין סיכוי להחזיק בהכל'' הם אנשים שבראש ובראשונה, אני לא נמנית עימם. כמו כן, אני מניחה שזהו סוג של יאוש ולאו דווקא עמדה פוליטית. לצערנו, נציגי ההסברה של המדינה לא מתייצבים מול העולם באופן נחוש מאחורי זכותנו על הארץ. קח לדוגמא משהו שכן עמדנו עליו: מדינות העולם לא הכירו בירושלים כבירת ישראל. רק הנחישות הישראלית לאורך שנים גרמה בסופו של דבר להרבה מדינות להעתיק את השגרירויות שלהן לירושלים. זה בסך הכל תלוי בנו.

לגבי ההתיישבות בנגב ובגליל אתה צודק בהחלט. אני מאוד בעד לישב שטחים אלה! כשעמדה לפנינו כזוג צעיר שאלת מקום המגורים בו אנחנו רוצים לקבוע את ביתנו, אחד השיקולים היה ללכת למקום בו הכי צריכים אותנו. למזל כולנו, נותרו עוד כמה ציוֹנים במדינה שמוכנים ליישב אותה, אבל גם בקרב הציבור הזה יש כאלה שלא מוכנים להתיישב ביש''ע ועוד קצת יותר שמפחדים להתיישב שם. לכן בחרנו, כפי שאמרתי למקום בו יותר צריכים אותנו.
למה השטחים בנגב ובגליל עדין לא מיושבים? שאל את חבריך העירוניים. שאל את עצמך.
אגב, שיעשעת אותי עד מאוד באמרך שעל השטחים ההם יש קונצנזוס ולמדינות הערביות אין טענות כלפיהם...

אינני מטיפה לחיסול אף אדם אלא אם הוא מתכוון לחסל אותי או שעשה זאת בפועל. כנראה לא קראת, דיברתי במכתבי על חיסול טרוריסטים. אין כאן מקרה של ''מה ששנוא עלי לא אעשה לחברי'' מכיוון שאין בכוונתי לתמוך בטרור, להטיף לטרור או להיות מחבלת בעצמי.

לא ברור לי מהיכן החלטת שלדעתי היהודים בני העם שלי לא מספיק טובים עבורי. מאיפה קבעת שבגלל שאינני רוקדת יד ביד עם בנים אז הדת שלי רחוקה מדתם של הורי והורי הורי (הרי גם סבותי הם מדור בו לא רקדו מעורב), ומי מתנער מהצבא??? אתה מאוד ציורי אורי, אבל הטענות האלה הן במקרה הטוב דמגוגיות ואין להן שום עוגן.
בנוסף, אשמח כמובן מאוד אם תעיין קצת יותר באותו ''אחד המקומות בתלמוד'' כי אז תגלה שלהיות ענוותן כבית הלל משמעו עדיין לשמור על כל תרי''ג המצוות. הלל לא היה פשרן ולא ותרן. עד היום הלל משמש סמל לקיום קפדני של ההלכה על כל דקדוקיה. המקור שהבאת רק מתיחס להתמודדות של בית הלל ובית שמאי במציאות של מחלוקת הלכתית שלא הוכרעה. הלל היה ראש לשלשלת של נשיאים שהעמידו לנו את היסודות של עולם ההלכה כפי שהוא מוכר לנו ולא היה אחד שניסה להחליק ולעקם את ההלכה רק כדי להיות נחמד. כאשר היתה בעיה בשמירה על שנת השמיטה בכל ושמיטת החובות הכספיים בפרט, הלל מצא את הפתרון ההלכתי בתוך תחום ההלכה ע''י קביעת הפרוזבול אבל מעולם הוא לא יצא חלילה כנגד ההלכה המפורשת.

אני לעצמי מאוד נגד כפיה דתית אבל אתה הולך הרבה יותר רחוק עם זה. אף אחד לא מחייב אותך לנהל אורח חיים דתי. ישנן כמה נקודות מפגש שקשורים לעתידנו כעם (נישואין, ברית מילה, מניעת התבוללות...) ולשמור אותן היה פעם אינטרס לאומי (גם אצל בן גוריון). לא דרשתי ממך להזיז הרים, ביקשתי שתשמור על הבסיס. אתה לעומת זאת, מתאמץ המון בכדי לא לנהוג ע''פ ההלכה (למשל כמו לברוח לקפריסין, ארה''ב או ''פרגוואי'' בשביל להנשא דווקא בלי רב).
קביעתך שהמונח מדינה יהודית דמוקרטית הוא המצאה מאוחרת היא תמוהה. במגילת העצמאות נקבע מפורשות שהמדינה היא יהודית. מה שלא נאמר דווקא הוא שהמדינה תהיה דמוקרטית אבל לדעתי, ערכי הדמוקרטיה גם כתובים בתוך אותה מגילה. בכל מקרה למייסדי המדינה היה ברור שזו מדינה יהודית.
לגבי הרצל, איני מזלזלת בו כלל. אין לי ספק לגבי תרומתו להקמת המדינה כמו שאין לי ספק שהעולם הדתי של סוף המאה ה- 19 לא היה מסוגל לצאת בעצמו מתוך הגלות ולהקים את המדינה. הרב קוק בעצמו ספד להרצל תוך הסבר תאולוגי ברור איך יתכן שגאולת ישראל מגיעה דווקא ע''י אדם שהיה רחוק מתורה ומצוות. באותה מידה אני לא מזלזלת בציונים החילונים שהקימו את המדינה. יש לי בעיה עם הבנים והנכדים שמאבדים לצערי את הדרך והאידאל של אבותיהם.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010