(נכתב בתשובה למיכאל אוֹיְשִׁי, 22/08/05 15:46)
''ברכנו אבינו כולנו כאחד''. [חדש]
אורי קציר   יום ב', 22/08/2005 שעה 16:28
בתגובה למיכאל אוֹיְשִׁי
אתר אישי
הבחנה נכונה עשית, מיכאל, כשציינת את תורתו של הצי''ה קוק כזו שפתחה את עידן ההסתגרות היש''עית של הכיפות הסרוגות. אביו של הרצי''ה, הלא הוא הראי''ה,ה היה מתון ממנו בהרבה. אגב, סבי, יליד חברון היה תלמידו של הראי''ה בכבודו ובעצמו. לא נותרו איתנו רבים כאלה.

לעניין מה שאמר לך אותו איש סוכנות: דבריו ממחישים לחלוטין את הבעייה. מבחינת האנשים הללו קיים תהליך לינארי של גאולה ששלביו מתקדמים ועולים בזה אחר זה. מלחמת ששת הימים הייתה קפיצת מדרגה שכזו. ההתנחלויות - מדרגה נוספת. להזכירך, מקרב חוגים אלה יוצאים גם האנשים המבקשים להרוס את המקדשים המוסלמיים על הר הבית (או כמו שאמר פעם נועם ארנון מחברון לאורי אור: ''אנחנו לא מתכוונים באמת להרוס אותם. יש פתרון פשוט יותר. ניתן לערבים זמן קצוב כדי שיעבירו את המסגדים שלהם, בשלמותם, לכל מקום שיבחרו בו''). הם אינם מסוגלים לקבל שברים בלינאריות הזו. ומבחינתם, אם תהליך הגאולה אינו מתיישב עם המציאות הדמוגרפית, הפוליטית או המדינית - הגאולה (לפי פרשנותם) היא המועדפת עליהם.

אותם רבנים שטענו שהיה לא תהיה נסיגה מעזה מתבררים עכשיו כנביאי שקר. כאלה כבר היו לנו למכביר. אבל הנה בדיחה יפה: המפורסם בין כל משיחי השקר הוא, כמובן, מיודענו שבתאי צבי. שבתאי צבי זה הוכרז כמשיח על ידי נתן העזתי. כן, כן, נתן יליד עזה. יש שיגידו שאלה הם שורשיה של היהדות בחבל ארץ זה - ויש שיגידו שעם שורשים כאלה עדיף כבר לחפש מקורות במקומות אחרים.

אגב, לכל זרם יש את המשוגעים שלו. אצלך בחסידות יש כאלה המאמינים שהרבי מלובביטש עודנו חי וקיים. גם אצלנו, החילונים, יש טיפוסים מוזרים על גבול התמהונות, משמאל ועד ימין. הבעייה היא כאשר הקנאות - ולא משנה מאיזה זרם - משתלטת על הזרם המרכזי. זה, לצערי, מה שקרה אצל חובשי הכיפות הסרוגות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זרם מרכזי קנאי [חדש]
מיכאל אוֹיְשִׁי   יום ג', 23/08/2005 שעה 16:38
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
הערת הערה בהחלט מעוררת עניין בקשר לציונות הדתית כיום, שהקיצוניות והקנאות הם נחלת המנהיגים של הזרם המרכזי שם.
מעניין מה ילד יום, ולאן יובילו אותם מנהיגיהם.

בנוגע להבדלים בין הרצי''ה קוק לאביו הראי''ה – בשונה מרבים שרואים ברצי''ה ממשיכו הטבעי של אביו, מצאתי אני דברים רבים בהם שינה הבן דרכו מאביו.
לרבות היחס לחסידות למשל.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זרם מרכזי קנאי [חדש]
אורי קציר   יום ג', 23/08/2005 שעה 17:37
בתגובה למיכאל אוֹיְשִׁי
אתר אישי
מיכאל, האם תוכל להרחיב על ההבדלים הללו?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

בהחלט יכול. [חדש]
מיכאל אוֹיְשִׁי   יום ד', 24/08/2005 שעה 11:10
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
הראי''ה התנהל כאדמו''ר חסידי לכל דבר בירושלים של פעם,
והי' חלק אינטגרלי לחלוטין מהיהדות החרדית של אז.
גם ''מלחמות היהודים'' וההתנגדות החריפה אליו אצל רוב גדולי הדור ההוא הינן נוף מוכר בעולם החרדי למי שמכיר אותו.
בנו הרצי''ה התעלם מאפיו הנינוח והערטילאי משהו של אביו ובחר לתרגם את תורתו המעורפלת של אביו לקידוש המדינה ומוסדותי' (דוקא פרופסור ישעי' לײבוביץ' ז''ל היטיב להסביר את הגיחוך והאבסורדיות שבגישה זו מבחינת היהדות האורתודוכסית)
וכן התעלם מדרך חײו ולבושיו החסידײם של אביו ובחר להתקרב לדרך הלימוד הליטאית ולהתנגדות לישיבות החסידיות.
אעיז ואומר כי שבזה רצה לפעול אצל שומעי לקחו החלפת לימוד בספרי חסידות בספרי אביו הראי''ה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010