חרדיסטן
יום ב', 26/12/2011 שעה 2:10
גבירותי ורבותי, הסכיתו ושמעו: בשלה העת להקמתה של מדינה חרדית. אתם שומעים טוב: מדינה חרדית. מדינה שבה יוחלו חוקי ההלכה והיא תהיה דוגמה ומופת לכל יהודי באשר הוא שם. מדינה שבה ייבנה סוף סוף המרכז הרוחני שעליו חלמו נביאים והוגים בכל הדורות. מדינה שבה הקדוש ברוך הוא מפרנס את מאמיניו במן ובשליו מן השמיים ומונע מהם את הצורך לעבוד. במדינה הזו יתקיים האפרטהייד ההלכתי בין אשכנזים לספרדים. נשים ייעטפו בבורקה יהודית בהתהלכן בציבור, קולן לא ישמע עוד והן לא תוכלנה להתבטא בנושאים ציבוריים. צבא לא יהיה לה, משום שאנשיה ייהרגו באוהלה של תורה ואותו נותן תורה הוא שיגן עליהם מפני טילי נסראללה ופצצות אחמדינג'אד. הבה נקצה למדינה כזו את השטח הראוי לה, ובה יוכלו לובשי השחורים ומפרידי המינים לחיות כרצונם. נראה כמה זמן תחזיק מעמד היישות המעניינת הזו.









''פייסן'', אמר פעם וינסטון צ'רצ'יל, ''הוא אדם המאכיל תנין, בתקווה שהתנין יאכל אותו אחרון''. כמי שנאבק מרה במדיניות הפיוס של קודמו בתפקיד, נוויל צ'מברליין, אפשר להניח שצ'רצ'יל הבין היטב על מה הוא מדבר. לו היה המדינאי הבריטי הדגול מבקר בישראל של ימינו, ודאי היה מזדעזע מפייסנותם המופלגת של ראשי ממשלה אל מול הסחיטה הגוברות והולכת של מפלגות חרדיות. מיכולתו של מיעוט קולני לנהל את הרגלי היומיום של הרוב. מעניין מה היה אומר על המגמה להפריד בין גברים ונשים בכל מקום בזירה הציבורית, לאסור על נשים להחזיק ברישיונות נהיגה, לירוק על ילדות בנות שמונה בשל חוסר צניעותן וכן הלאה. מבחינתו לא היה בכך כל שוני ממסירת ניהול בריטניה של ראשית שנות הארבעים לידיו האמונות של אדם כאוסוואלד מוזלי.

בישראל של העשור השני במאה ה-‏21 הגיעה הדוֹגמָה החרדית לשלטון חסר מצרים. הלכה למעשה, אין מי שיעצור את גל ההקצנה שמקורו בתחרות הפנים-חרדית בשאלה ''מי אדוק יותר''. חסידי גור דורשים להעביר נשים אל אחורי האוטובוסים? ימהרו חסידי בעלז ויחקו אותם, פן יטיל מי ספק בכללי הצניעות המחמירים שלהם. ילדה בת תשע מואשמת בפריצות ובכך שפיתתה גבר מבוגר לקיים עימה יחסי מין? התרופה לכך בדוקה: הבה נירק, נבזה ונפחיד ילדות בנות שמונה כדי שלא יסתובבו בינינו במלוא פריצותן.


האמת, שדי נמאס לדון כל פעם מחדש בשיגעונם של הטיפוסים הללו, המוכנים לאמץ כל רוע-לב באשר הוא כדי הוסיף ולשלוט בצאן מרעיתם ולשלול את חירות הדת מאחרים. מבחינתי, לפחות, בשלה השעה להתיר להם להקים מדינה משל עצמם, בה יחולו כללי ההלכה לפי פרשנותם. מבחינתי, תקראו לזה פילוג נוסח ישראל ויהודה של ימי רחבעם. אלא שלהבדיל ממה שהתרחש בתקופת אותו מלך אטום-לב וחסר-רגישות, אצלנו הפרישה תתבצע בהסכמה הדדית. החרדים עצמם אומרים שאין הם זקוקים לחילונים ולבשורתם המודרנית.

אשר על כן, החלטתי להעלות כאן רעיון, ברוח הצעתו הצנועה של ג'ונתן סוויפט מלפני שלוש מאות שנה בקירוב, אני מביא כאן הצעה משלי, שתתמודד עם הבעיות שהזכרתי בפיסקאות הקודמות. אתם מוזמנים לעיין ולהביע את דעתכם.









ממשלת ישראל, באישור הכנסת, תקצה שטח בתחומה להקמת מדינה חרדית. חרדיסטן (שם זמני) תחיל על כל שטחה את דיני ההלכה כטוב בעיניה (מה שיזכה, ללא ספק, לתמיכתם של אנשים כרב אליקים לבנון). מי שיוכל להתגורר בתחומה הוא רק מי שיגדיר את עצמו כחרדי. הקריטריון לחרדיותו של אדם ייקבע לפי חוק ''מיהו חרדי'', שבו יהיה משקל לא רק לשאלה אם אדם נולד לאם שיהדותה אינה מוטלת בספק הלכתי, אלא גם לשאלות כגון כיצד הוא מקיים תרי''ג מצוות, מי מורה ההלכה מועדף עליו, באילו מוסדות הוא שולח את ילדיו להתחנך והאם צניעות הנשים במשפחתו או לימודי הצאצאים ממין זכר אינם פגומים.

למדינת חרדיסטן לא יהיה צבא. חרדים, בני תורה בשפתם, אינם אמורים עסוק בענייני חול כנשק ומלחמות. הם נהרגים בעולמה של תורה. הלימוד האינטנסיבי יגן על המדינה הזו מן הטרור החמאסי, מטילי החיזבאללה, מהפיגועים מגבול מצרים ומהנשק הגרעיני מאיראן. על גבולותיה לא יגן איש, משום שמדינת ישראל לא תוכל – וגם לא תרצה – להקצות צבא להגן על גבולה של מדינה אחרת. יש לה די צרות משלה. מכל מקום, הקדוש ברוך הוא כבר ידאג לזוטא הזו.

למדינת חרדיסטן לא תהיה חוקה. ממילא התורה שבעל פה היא הנעלה על כל החוקות, וממנה תבוא כל שיטת המשפט. בראש המדינה יעמוד אדם המהווה סמכות דתית עליונה (הרב עובדיה יוסף והרב יוסף שלום אלישיב הוזכרו כמועמדים) ופרשנותו היא זו שתקבע מסמרות ביישום חוקי ההלכה. בית דין רבני גדול יחליף את בית המשפט העליון, המזוהה עם הגויים ימח שמם ועם הכופרים הציוניים. בית דין זה יוסמך להטיל עונש מוות, בהתאם למקובל במקורות, בגין עבירות כחילול שבת, קללת אלוהים, נבואת שקר וכן הלאה. לשם כך יוקם בית דין מיוחד בן 23 דיינים, כפי שהיה מקובל בימי תור הזהב של הסנהדרין.

במדינת חרדיסטן העבודה תהיה אופציה בלבד (הקב''ה מפרנס, בדרך כלל, את אלה הלומדים את תורתו ופירושיה), וככל הנראה בעיקר נחלתן של נשים. עליהן יהיה מוטל להשכים כל בוקר, ואחרי התפילה לגשת היישר אל ענייני היומיום: להעיר את הילדים, להלביש אותם, להאכילם, לשלוח אותם למוסדות החינוך, לדאוג לענייני הבעל ולצאת לעבודת יומן. לאחר מכן יוכלו לשוב הביתה באוטובוס שבו יותר להן לשבת מאחור בלבד, ואז להתפנות לשאר ענייני הבית - לבשל, לנקות, לכבס, לגהץ, לשטוף ולשבת עם הילדים על שיעורי הבית. הן לא יוכלו לנהוג בכלי רכב, משום שהדבר ייאסר עליהן. הן תיאלצנה לעוד במדרכות נפרדות, אולי גם ברחובות נפרדים (יש מי שסבור שכדאי בכלל להקים שכונות או ערים נפרדות לגברים ולנשים ולהפגישם רק לכמה ימים בכל חודש, כדי שיוכלו לקיים את תשמיש המיטה כהלכתו ולא ייכשלו זה בצניעות זו בחיי היומיום. אבל זו כבר כנראה באמת הקצנה. מצד שני, כשחסידות גור בסביבה – מי חכם ויידע). הגברים ילמדו, ייהנו מעליונות רוחנית וינהלו את חיי הנשים, כרגיל.


סביר להניח, אגב, שהחלטת הגברים שלא לצאת לעבודה תביא ליבוא עובדים זרים. עדיין לא ברור מניין תמצא המדינה המרוששת הזו תקציב כדי לממן את הלוקסוס הזה, אבל כמה דברים כבר ברורים לגמרי. התאילנדים והסינים שלהם יחויבו בחבישת כיפה במסעדות. מראית העין חייבת להיות מושלמת, והגויים צריכים ללמוד שמה שכופים על יהודים חילונים צריך להית גם מנת חלקם. גם ענייני הכשרות יעברו רפורמה מרחיבה. לא רק חנויות מזון תחויבנה בתעודת הכשרות הנכונה (ובתשלום הנוסף עליה, כולל השוחד לכל מי שצריך), אלא גם חנויות בגדים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, מוצרי היגיינה וכן הלאה. סדר צריך להיות – וגם פרנסה לבעלי ההכשרים השונים.

ואם כבר מדברים על העבודה בחרדיסטן, הרי שבשל העובדה שמרבית הגברים לא יעבדו אלא יוכרזו כמי שתורתם אומנותם, תשלומי המסים והארנונות יהיו מינימאליים. הישיבות, למשל (ותהיינה רבות מאוד כאלה במדינה שאין בה כל זכות קיום למוסד חילוני), יהיו פטורות כולן מתשלום ארנונה. כתוצאה מכך, תיאלץ המדינה החדשה לממן את שירותי הקמת המקוואות, הלימודים בתלמודי התורה, רשתות החינוך המגזריות השונות, הקמחא דפסחא ושאר ההטבות, באמצעים חליפיים. יש להניח שהמדינה תתחיל להתדפק על שעריהן של מדינות אחרות כדי לבקש מהן סיוע. בוויליאמסבורג, בקרית יואל ובאתרים נוספים כבר מכינים שתדלני השנור את חלקת לשונם. בקשה דומה תוגש גם לממשלת ישראל, שממילא מימנה במשך שנים את הצרכים הללו.

במדינת חרדיסטן ילמדו לימודי קודש בלבד. תורה ילמדו רק יחידי סגולה. את התורה שבעל פה – משנה, תלמוד, גמרא – ילמדו כמעט כל התלמידים. אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה, גיאוגרפיה, ביולוגיה וכדומה – יוק. שם ילמדו שגיל העולם הוא חמשת אלפים שבע מאות ומשהו שנים; כך מאמינה היהדות שחורת הכיפה וכך יהיה. את תורת האבולוציה לא יזכירו כלל, ואם כבר ישאל על כך תלמיד סורר כלשהו, יאמרו לו את התשובה המוכנה מראש: זו ההוכחה שהחילונים אינם טובים מקופים; אפילו הם עצמם מודים בכך. בכלל, לא תהיה כל השקעה במדע או בחינוך מדעי. חבל על הזמן. את השטויות האלה צריך להשאיר לגויים ולחילונים (שזה, בעצם, אותו הדבר).

אירועים מרכזיים בתולדות העם היהודי ינותחו על בסיס תיאוריית אשמת המשכילים: דיאלקטיקה הקובעת שבכל דור ודור נובעים האסונות הלאומיים מאי-התאמת המשכילים את עצמם לסטנדרטים החרדיים המחמירים ביותר. גירוש ספרד, למשל, מקורו בתרבות תור הזהב, שבין מחולליה היו, רחמנא ליצלן, כותבי שירת חולין כאברהם אבן עזרא ושלמה אבן גבירול ומדענים כאסטרונום אברהם זכות או המתמטיקאי אברהם בן חייא. זה עונשם של היהודים על שסטו מדרך הישר והתעמקו בתרבות הכללית. גזירות חמילניצקי מקורן בכפירה התיאולוגית מבית מדרשם של פילוסופים בני התקופה כברוך שפינוזה ואוריאל אקוסטה. ושואת יהודי אירופה, זה ברור, היא פרי הבאושים של עידן ההשכלה והתנועה הציונית, שבמעשיהם יצרו שוב ערעור מוסרי על היהדות האמיתית והמיטו על העם היהודי מיליוני קורבנות. ספרים המזכירים את תורת האבולוציה, היסטוריה אלטרנטיבית או תרבות כללית כלשהי, יוחרמו לאלתר ויועלו באש. כופרים כהרצל, בן גוריון ויצחק רבין יוקעו בראש חוצות כמי שהיו מגדולי משנאיה ומחריביה של היהדות בכל הזמנים, ומעמדם יהיה דומה לזה של המן, טיטוס או היטלר בציבוריות הישראלית דהיום. אסונות טבע ייוחסו לעונשים משמיים בגין מעשים הקשורים בציונות או באומות העולם, דוגמת הקמתה של מדינה פלסטינית והקשר בינה לבין התחוללות סופות הוריקן. העולם כולו יישא עיניים אל המדינה החדשה, שממנה תצא בכל פעם מחדש סיבתה התיאולוגית של קטסטרופה כלשהי. כך גם יהיה דינן של מלחמות: החילוניות, או הירידה בלימוד התורה, תהיה הסיבה האולטימטיבית לפריצתן ולקטלניותן.

במדינת חרדיסטן תהיה, למרבה ההפתעה, פעילות תקשורתית מסוימת, אלא שזו תהיה כפופה לצנזורה מחמירה. לא תפורסמנה תמונות של נשים, והן אף לא תוזכרנה בשמותיהם. בעיתונות המודפסת והמשודרת יובאו שיעורי הלכה, לימודי קודש והטפות מוסר. לא ניתן יהיה למתוח ביקורת על גדולי תורה בפרהסיה התקשורתית. כתוצאה מכך, תתבצע עיקר הביקורת, כרגיל, בשיטת הפשקווילים המסורתית. הגלישה ברשת תיאסר כמעט לחלוטין, ובמידה ותותר איכשהו, הרי שאתרי האינטרנט יוגבלו לתכנים תורניים בלבד, מלבד מספר מצומצם של מנהיגים תורניים, שלהם יותר לצפות גם באתרים אחרים (כדי שיוכלו להחליט אם לפסול אותם אם לאו).

במדינת חרדיסטן יהיו גבולות ברורים. תחומי שבת יישמרו בקפדנות. משמרות צניעות יסתובבו ברחובות וישגיחו שלא נפרצות גדרות הפריצות ושכל בנות ישראל שמעיזות להסתובב בפומבי יעשו זאת בצניעות. בנות, מגיל אפס ועד יום מותן, תחויבנה בכיסוי מוחלט של כל סנטימטר מגופן, מקצה נעליהן ועד קצות שערן, וכן חלקים גדולים מהפנים, לרבות העיניים (שפוטנציאל הפיתוי שלהן כלפי גברים הוא עצום). צידוקים לכך ניתן יהיה למצוא לא רק בפסיקותיהם של גדולי הלכה, אלא לפחות כלפי חוץ, גם במנהגם של צוררים. מכל מקום, בנות שתיתפסנה בלבוש בלתי צנוע, גם אם הן בנות שמונה, תספוגנה ביזוי פומבי ונידוי חברתי, כולל אפשרות של גירוש מהמוסד החינוכי בו הן לומדות. שירת נשים תיאסר בתכלית, והעבירה הזו תוכרז כגרועה משבת – יש למסור את הנפש, בדיוק כך, העיקר שקולותיהן לא יחדרו אל אפרכסות השמע של הזכרים. תישמר הפרדה מוחלטת בין ספרדים לאשכנזים – בבתי הכנסת, בבנייני הציבור ובמוסדות החינוך. פעילות ציבורית של נשים תיאסר, והן לא תהיינה רשאיות להיבחר לתפקידים ייצוגיים. הפרדה בין אשכנזים לספרדים תתבצע בקפדנות. כך גם ההפרדה בין כאלה שייחוסם התורני נמוך (דהיינו, חוזרים בתשובה) לבין אלה הבאים ממשפחות שחרדיותן אינה מוטלת בספק מזה דורי דורות.


שירותי הרפואה בחרדיסטן יהיו משהו מיוחד. לא-יהודים לא יוכלו להעניק טיפול רפואי לתושביה. רבנים יוסמכו לקבוע את מותם של בני אדם. חוקי תרומת האיברים יתקיימו בהתאם לרעיון של ''כרטיס אדי לדתיים'', שיקנה למחזיקים בו זכות קדימה בתור לקבלת איברים, אך לא יחייב אותו לתרום לאיש.

במדינת חרדיסטן לא יכירו, כמובן, בגיור המתבצע במדינות זרות. אין חיה כזו. גם לא בנישואין, בגירושין או בשינויי סטאטוס פרסונאליים אחרים המתבצעים בחו''ל. המשמעות תהיה עימות מיידי מול כל מדינה שתמחה על אי-כיבוד האמנות הבינלאומיות שעליהן חתומות רוב מדינות תבל ושמחייבות אותן להכיר בשינויי מעמד אישי שנעשו אצל אחרות. בין השאר, צפוי גל של תביעות נגד המדינה החדשה בבוררויות ובבתי דין בינלאומיים שונים. ההתמודדות של חרדיסטן עם התביעות הללו פשוטה: היא אינה מוכנה לנהל שום תביעה בהתאם למערכת כללים שאינה של המשפט היהודי ההלכתי. בכלל, מגע עם תרבויות זרות יצומצם לרמת השמועה על קיומן בלבד, וייאסר על מפגש כלשהו של תושבי המדינה החדשה עם חגים וטקסים של זרים. במקרה וייקלע לא-יהודי למחיצתם של יהודים חרדים, מותר יהיה להם לירוק עליו, להשפילו ולהכותו. שיידע את מקומו, הגוי הזה.

אפשר להמשיך כך ולהפליג עוד ועוד בדמותה העתידית של חרדיסטן, אבל היריעה שפרשתי כאן מתארת תמונה ברורה למדי.









בספרה ''מרד הנפילים'' תיארה הפילוסופית השנויה במחלוקת איין ראנד את התמוטטותה של מדינה הנופלת קורבן לכשל פנימי: היא נשלטת על ידי אליטה המבקשת להלאים את יצירתם והישגיהם של יחידי סגולה ולנכס אותם לטובת הכלל ללא תמורה כלשהי, שעה שהיא רודפת את אותם יחידים ומגדירה את הישגיהם כמסכנים את טובת הכלל ואת הקדמה והשוויון. סופו של עניין הוא שאותה קבוצה של גאונים בתחומם (תעשייני פלדה, בוני רכבות, מוסיקאים וכן הלאה) פורשים לעמק נידח בקולורדו ומקימים בו מעין מושבה קטנה משל עצמם שבה חלים כללים אחרים, בריאים וצודקים יותר, ולאחר זמן מה נוכחים בעצמם כיצד מתמוטטת המדינה אותה נטשו. גם אם לא מסכימים לעריונותיה של ראנד (ולרבים מהם אינני מסכים), ברור שכמטאפורה למציאות וכסאטירה על הפוליטיקה והסוציולוגיה, מדובר ברעיון מבריק. ובכן, אני מציע כאן לבחון רעיון דומה, אבל בהיפוך תנועה. ישראל היא היא שתציע לחרדים שטח מוגדר שבו יוכלו לחיות כאוות נפשם. התמוטטותה של מדינה כזו היא הרי עניין של זמן, ומספר הפליטים שיצבאו על גדר הגבול המפרידה בין חרדיסטן לישראל כדי לשוב לעולם שפוי יותר יהיה עצום. ישראל, מצידה, תרוויח שקט פנימי, ליכוד שורות וחיסכון עצום במשאבים שמוצאים כיום על אוכלוסיה עוינת. אז מה אכפת לנו לנסות?

ביני לביני, כשחשבתי על הרעיון הזה, ניסיתי גם לחשוב מה יהיה שמה של המדינה החדשה (במידה ו''חרדיסטן'' לא יהיה מקובל על תושביה). את התשובה סיפק, למרבה הפלא, לא אחר מאשר בנימין זאב הרצל. האיש שכתב את ''אלטנוילנד'' (ארץ ישנה חדשה) התכוון למולדת הישנה שבה יקימו המהגרים היהודים עולם מודרני וצודק יותר. אני מניח שלו היה כאן, היה קורא לחרדיסטן בשם ההולם ''אלטלנד'' (ארץ ישנה). מצד שני, גם בפולין, במרוקו, בהונגריה או בתימן של פעם לא אימצו את הנורמות המטורפות הללו, כך שהשם הזה עושה עוול לאבותינו. לעומת זאת, ההסתגרות בגטאות היא בפירוש מדיניות בציבור החרדי של ימינו, כך ש''אלטגטולנד'' (ארץ הגטו הישן) הוא כנראה שם הולם יותר.









[לא ניתן לפרסם תגובות למאמר זה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
מיקי [יעקבסון]   יום ב', 26/12/2011 שעה 5:38
כי כבר נמאס לנו מהם !

הם תמיד היו שונים מאתנו,
מרוחקים מאיתנו,
תמיד הם התלבשו שונה,
נראו שונה,
דיברו שונה

עד לידיעות האחרונות
חשבתי שאין הם מזיקים לנו,
לעם שלנו, לקיום שלנו,
לאחר החשיפה בתקשורת הבנתי -
הם סכנה קיומית.
הם רוצים להשתלט עלינו,
פרזיטים, כפויי טובה,
מציקים לנשותינו, לילדינו,
לאורח-חיינו.

הם עם הכובעים המוזרים,
עם הלבוש המוזר,
עם הדת המוזרה,
עם הטליתות והפיאות
הם הסכנה לקיומנו.

שוֹנוּתם וריח זיעתם
מעלים בי תחושה של גועל ובוז,
אין פלא מדוע אנשים שונאים אותם
בזים להם,

יורקים בהם,
גם אני מרגיש את זה
וככל שאני נחשף יותר לידיעות עליהם
אני יותר סולד מהם,
יותר מצטמרר מנכחותם,
יותר מבין שצריך לעשות פעולה.

הפעולות שנעשו עד היום
לא מיצו את עצמם.

אני מאמין ורוצה להאמין שגם ההנהגה מבינה

שיש לבצע פיתרון אחר בכדי למגר את התופעה.
פתרון שפעם אחת ולתמיד יתן לבעיה הזו
פתרון שיהיה סופי !

ברלין 1935
[קישור ישיר לתגובה זו]            

זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
RanE   יום ב', 26/12/2011 שעה 7:44
בתגובה למיקי [יעקבסון]
אתר אישי
חז''ל אמרו סוף מעשה במחשבה תחילה ולפני שאתה עורך השוואה כה דוחה ומגעילה אולי באמת כדאי שתחשוב קצת.

כי מי שיורק כרגע בפניהם של (א)נשים הם חרדים. מי שאומר לציבור שלם ללכת בצד השני של הרחוב הם חרדים. מי שמדיר ציבור שלם מן המרחב הציבורי הם חרדים. מי שמקיים הפרדה על סמך שיוך עדתי הם חרדים. מי שרואה אחרים כנחותים הם חרדים. אני יכול להמשיך עוד ועוד אבל בניגוד לכמה אנשים במדינה אני עוד צריך ללכת לעבודה היום.

ועדיין, בניגוד אליך ואליהם אני לא ממהר להשתמש במילה 'נאצים' כי אני יודע מה כובד משקלה ונרתע ממנו.

בוקר טוב איראן.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
תמר   יום ב', 26/12/2011 שעה 9:56
בתגובה לRanE
שלא לדבר על העובדה שיריקה על נשים או אפליה נגד ספרדים הוא לא איזה דפוס גנטי שלא ניתן להשתנות. היהודי, לדידו של הנאצי, לא יוכל להפסיק להיות יהודי גם אם יתנצר. ההיפך - הצעתו של אורי (שלא יאומן - אתמול חשבתי עלייה בתור ״ שתי מדינות לשני עמים״ דחוף הרבה יותר מכל ״שתי מדינות״ אחר) מאפשרת לחרדים לחת את חייהם כפי שהם מבינים. הרעיון מאחורי חברה מסודרת הוא שאדם מקריב מעט מבחירותו לעשות כרצונו, כך שלא יפגע באחר. כמו שאני לא מרביצה לכל מי שמרגיז אותי, ולא רק בגלל חשש שהוא עשוי להחזיר, ולא עושה את צרכי בפומבי, גם אם אני מאוד צריכה לשירותים, אלא מכיוון שכך לא נוהג אדם במרחב הציבורי, ככה צריכים כל החברים בחברה מסוימת לעמוד בחוזה חברתי שבו לא רק הן מחליטים אבסולוטית מהי האמת ומנסים לכפות אותה על אחרים, בין היתר בכח הזרוע.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
RanE   יום ב', 26/12/2011 שעה 12:00
בתגובה לתמר
אתר אישי
בדרך לעבודה ובעקבות הפוסט הזה עלה בראשי הרעיון לסטיקר הבא עבור צו פיוס ושות':

צו פיוס - כי אם לא נצליח להכיל אחד את השני, נכלה את כולנו.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
אורי קציר   יום ב', 26/12/2011 שעה 10:30
בתגובה למיקי [יעקבסון]
אתר אישי
אבסורד אד היטלרום, חוק גודווין, מה שאתה רוצה. מזכירים את השוהא ובכך מסיימים את הוויכוח. תיארתי לעצמי שזו תהיה אחת התגובות הראשונות למאמר הזה.

תמר הבהירה כבר חלק מההבדלים. בנוסף, אני לא זוכר שנאצים ביקשו לארגן ליהודים מדינה עצמאית על חלק מאדמת גרמניה. אם אני מנסה עוד קצת להיזכר, יהודי גרמניה (ואירופה בכלל) לא ניסו לאלץ את אירופה הנוצרית להפריד בין גברים לנשים באוטובוסים, במדרכות ובפרהסיה בכלל. הם גם לא הודיעו שמצידם הנוצרים האלה יכולים ליהרג במלחמות שלהם כמה שהם רק רוצים ואילו הם, היהודים, יסתגרו בישיבותיהם וימותו באוהלה של תורה. אני גם לא זוכר שכתבתי משהו על השונות בבגדים, בזיעה או אר המאפיינים הפלסטיים שהכנסת לכאן.

טפילים? כן, בוודאי. כל מי שחי על חשבון אחר הוא טפיל. ואם אינו רוצה לעבוד, יואיל בטובו ויחייה במסגרת שמוכנה לכלכל אותו בצורה זו עד סוף ימיו. לא אצלנו.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

זה מתחיל בפוסטים חביבים ומסתיים.... [חדש]
טפו אליך   יום ד', 29/02/2012 שעה 8:43
בתגובה למיקי [יעקבסון]
אתה הומו! שיקסע €
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
מיכאל אוישי   יום ב', 26/12/2011 שעה 8:20
אני לא מבין מה הרעש. לא צריך מדינה נפרדת.
הפתרון פשוט מאין כמותו -
אתה רוצה להיות חרדי?
אתה רוצה ללמוד בישיבה?
מאה אחוז, לאף-אחד אין בעיה עם זה.
אבל למה שהמדינה תשלם על זה?
נעבור למתכונת האמריקנית, ונקבל חרדים נוסח אמריקה שבאמת לא מפריעים לף-אחד, ואף רובם ככולם עובדים לפרנסתם.
עולם ה'כוללים' זוהי המצאה ישראלית מטופשת.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
אסף   יום ב', 26/12/2011 שעה 10:45
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
אני מסכים איתך, אבל זה לא פותר את הבעיה שמדובר בה כרגע. במצב הנוכחי חרדים מנסים לפרוץ את גבולות השכונות שלהם ולאכוף את הערכים שלהם על אנשים שגרים בסמיכות.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
מיכאל אוישי   יום ב', 26/12/2011 שעה 10:56
בתגובה לאסף
זה כן יפתור.
‏''תכבד העבודה על האנשים, ואל ישעו בדברי הבל''.
אנם אמר את זה פרעה, אבל הגיון בריא היה לו.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
יעל ר.   יום ב', 26/12/2011 שעה 11:29
בתגובה לאסף
אתר אישי
זה אומנם מתגבר ומקצין, אבל לא מדובר בדבר מה חדש. מתי בפעם האחרונה הצלחת לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת? איזה אפשרויות יש לך להתחתן בישראל? (לפחות בנושא הקבורה יש כמה בתי קברות אזרחיים מעטים, כולל אפשרות למימון מהמדינה במידה והם נמצאים בשטח עיר מגוריך)
ערכים מסוימים נכפים עלינו כבר שנים, ואפילו מבלי שנשאלנו האם אנחנו אכן מאמינים בדת הזו או כל דת אחרת.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
אסף   יום ב', 26/12/2011 שעה 11:38
בתגובה ליעל ר.
אתר אישי
מיכאל מציע הפרדת דת ממדינה, שאמורה לפתור את מה שאת מתארת. לעומת זאת, מקרי יריקות וכאלה לא ייפתרו במסגרת הזאת, כי הם לא קשורים למצב החוקי אלא למצב בפועל.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
מיכאל אוֹיְשִׁי   יום ב', 26/12/2011 שעה 12:06
בתגובה לאסף
אפשר לפצוח בפתרונות לטווח קצר, אני מדבר על פתרון לטווח ארוך.
אני לא מדבר על הפרדת דת מהמדינה.
למען הגילוי הנאות, אני אדם חרדי, שלמד בישיבות חרדיות, מנהל אורח-חיים חרדי, ואף מדבר עם ילדי באידיש ולא בעברית.
אני מדבר על-כך שאינני מבין כלל מדוע אדם שאיננו עובד מתוך בחירה [דהיינו איננו אנוס שלא לעבוד כגון מוגבלות כל שהיא] אמור לקבל על-כך מימון מהמדינה.
אין לי כל בעיה עקרונית שיהודי בוחר להקדיש חייו ללימוד תורה, רק אינני מבין מדוע המדינה אמורה לממן אותו.
כאשר אנשים יתרגלו לעבוד, כבר לא יהיה להם זמן לשטויות, ויפסיקו להרגיש שמגיע להם הכל כי יבינו מה פירוש ''יגיע כפיך כי תאכל''.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
אסף   יום ב', 26/12/2011 שעה 13:13
בתגובה למיכאל אוֹיְשִׁי
אתר אישי
למען הגילוי הנאות, אני אתאיסט. אין לי בעיה עם זה שאתה חרדי (כלומר, יש לי עם זה בעיה אפיסטמולוגית קשה אבל זאת בכלל לא הנקודה בהקשר שלנו) כל זמן שאתה מציע פתרון שינתק את הדת מהמדינה, ושבמסגרתו כל אדם יפעיל את מערכת-הערכים שלו רק על מי שמקבל אותה, וללא עזרה ישירה או עקיפה מהמדינה. אמנם אתה כותב שאתה לא מדבר על כך, אבל בפועל אתה כן מציג התנגדות להמשך התמיכה הממשלתית בחרדים. מבחינתי זה פתרון מספיק טוב לנושא כל הקווים המפרידים למיניהם שקיימים גם עם עזרה ממלכתית כלשהי, וגם לקוד לבוש בתוך השכונות החרדיות.

לגבי היריקות, זה כבר לא קשור. יריקות הן אלימות ואלימות אסורה על-פי החוק בלי קשר לזהות האלימים או מניעיהם. המשטרה פשוט צריכה להתערב בנושא.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
מיכאל אוישי   יום ב', 26/12/2011 שעה 13:28
בתגובה לאסף
לגבי קוי ההפרדה (דבר שאני מתעב לחלוטין, וכשגרתי בארץ נסעתי לא מעט בקוים כאלה, אליהם עליתי עם אשתי, מקדימה, וישבנו יחד בכל מקום שחפצנו) -
המצב קצת שונה.
האשמה במקרה זה היא על אגד הרבה יותר מעל החרדים.
בתחילה, החרדים שהיו מעוניינים בקוים נפרדים, הפעילו נסיעות פרטיות. אגד שראתה כי היא מפסידה לא מעט לקוחות (החרדים הם צרכנים לא קטנים של תחבורה ציבורית) חיזרה אחרי המעוניינים בהפרדה, ונענתה לכל דרישותיהם ובלבד שיסעו אצלם.
כך שהאשמה הפעם, לא על המעוניינים בקוי הפרדה, אלא במי שמוכן לספק להם אותה תמורת כסף.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
אורי קציר   יום ב', 26/12/2011 שעה 20:28
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
מייק, במישור הכלכלי אני מניח שיש צדק בדבריך. אבל העניין הרבה יותר עמוק מזה. עצם הדרישה להפריד בין גברים ונשים בכל מקום ציבורי היא, מבחינתי, בלתי לגיטימית. אני לא מכיר דת שההפרדה הזו נכללת במצוות היסוד שלה. אני בטוח שגם אתה לא.

כך שגם אם אגד נכנעה ללחץ, הבעייה המרכזית שמאחורי הלחץ הזה היא ערכית וחינוכית - ולחלוטין לא רק שלה.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
מיכאל אוישי   יום ב', 26/12/2011 שעה 21:14
בתגובה לאורי קציר
תראה, אני לא יודע עד כמה אתה רגיל בתחבורה הציבורית בירושלים, אבל אני יכול להבין חלקית מהיכן נובע הצורך בהפרדה בקוים בהם נוסעים בד''כ חרדים.
אחוז נמוך יחסית לשאר האוכלוסיה, מקרב החרדים, מחזיק ברשותו רכב. מאידך, כמות הילדים רבה יותר. ממילא, הקוים המשרתים את הציבור באיזורי המחיה החרדיים, בד''כ - עמוסים לעייפה.
אני בטוח שגם לחילוני מזה שבע דורות לא נוח ולא נעים להיות דבוק לזיעה של זולתו, וחוסר הנעימות מכפיל ומשלש את עצמו כאשר נשים וגברים (תוסיף לזה את הקיץ ולבושו) מצטופפים כשפרוטים מריגה בקופסת-שימורים.
כעת, אי-נעימות כנ''ל היא גדולה גם במקרה שמדובר בנוסעים חילונים גמורים.
אולם אי-נעימות כנ''ל גדלה עשרת-מונים, מכפילה ומשלשת עצמה, כאשר מדובר בנוסעים חרדים. שלא תחשוב שאי-הנעימות שייכת לצד הגברי בלבד - גם לנשים זה לא נעים. הרגלי החיים שלהם טבעו בהם את הריחוק הטבעי מהמין השני, והצמדות אליו בסיטואציות כאלה הינה בלתי-נעימה בעליל, מביכה, ומטרידה מאוד.
לכן, אני בהחלט סבור שלא רק קיצוניים דתיים הובילו לקוי נסיעה פרטיים מופרדים, אלא לא מעט נוסעים ונוסעות שנקעה נפשם מהצפיפות הלא נעימה הזאת.
באו אגד, ראו כי רע, מאחר ולקוחות רבים פתאום חמקו להם מבין האצבעות, והציעו הסדר דומה אצלם.
אני אמנם לא מסכים עם ההסדר, כאמור, אך אני מבין את ההגיון מהיכן הוא נובע.
לדעתי גם ישנה בעיה שדורשת פתרון, אך הקמפיין המתוקשר לאחרונה עבר כל גבול לטעמי, והקצין את הקיצוניים משני הצדדים הרבה יותר ממה שהיו קודם.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
יהודי   שבת, 21/01/2012 שעה 22:13
בתגובה למיכאל אוישי
מספיק עם האנטשמיות הנוראה המתחוללת בארץ ישראל
ואם רוצים החרדים ליסוע בתחבורה ציבורית שגברים מקדמימה ונשים מאחורה זוהי זכותם

בינתיים סיפורים של אלימות במשפחה לא מופיעים אצל החרדים אלארק אצל [חלק] מהציבור הלא חרדי
[קישור ישיר לתגובה זו]            

במצב הנוכחי? [חדש]
אורי קציר   יום א', 29/01/2012 שעה 0:40
בתגובה ליהודי
אתר אישי
תחבורה ציבורית שבה הנשים נזרקות לאחר ה-י-א אלימות. ולגבי אלימות במשפחה, מוטב שלא תיכנס לזה, כי בהיבט הזה תצא מפסיד. אתה לא באמת רוצה שאזכיר את אמא טליבאן, את האב החרדי שרוצץ את ראש בנו, את פרשת אליאור חן וכן הלאה. נכון?
[קישור ישיר לתגובה זו]            

צרציל גם אמר [חדש]
יואב איתמר   יום ג', 27/12/2011 שעה 8:44
שלעולם אל תתנבא, במיוחד לא לגבי העתיד. לא שלא חשבו על הנושא קודם (ע''ע גרשון ויילר, תיאוקרטיה יהודית, עם עובד 1976) אלא שבניגוד למדינה הכושלת שאתה מתאר, מדינה תיאוקרטית תרצה לעמוד על שתי רגליה, ולא תוכל לפעול כמו בן עשירים מפונק המוצץ את לשדם של הוריו. ואולי אין צורך במדינה אלא באוטונומיה בלבד כדי שההקצנה הזו תסתיים, משום שהצורך בחיי מעשה, ילמד, אפעס, שקשה לחרוש בשדה כשלובשים בורקה. מצד שני, איש לא מדבר על כך שלמדינת ישראל יש אינטרס כלכלי מובהק לריבוי החרדים, משום שהם נהרגים באוהלה של תורה וחיים בעוני, אז הם כמו קקטוסים, אפשר לשתול אותם בכל מקום והם כבר ידאגו לצרכים של עצמם, והכי חשוב אין צורך לתת להם תשתיות ראויות, כי הם לא ממש שמים על זה, וחוץ מזה ההתעסקות של החילונים בהם מאפשרת לאחז עיניים בזמן שהפוליטיקאים, שליחי הציבור ש ל נ ו, גונבים את המדינה.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

צרציל גם אמר [חדש]
אורי קציר   יום ג', 27/12/2011 שעה 9:30
בתגובה ליואב איתמר
אתר אישי
יואב, מה שאתה בעצם טוען כאן הוא שהחרדים אינם פקטור משמעותי בעיצוב דמותה של המדינה. אתה משרטט את דמותם כעצמים מאובנים, כאלה שאינם חיים על שום משאב ושעבודתם אינה רלוונטית וגיוסם אינו חשוב.

אז ככה: האוכלוסייה החרדית בארץ חיה חיים שלא מקובלים בשום מקום אחר בעולם המפותח. יש שם ריבוי ילודה הנשען על מחויבותה של המדינה לממן את כל זה. יש שם לימוד במקום עבודה, משום שהמדינה מממנת את זה. יש שם עבודה שחורה ללא מסים באחוז גבוה יותר מכל מגזר אחר - והמדינה נמנעת מאכיפה של ממש בשל רצונה לא להסתכסך אתם. יש שם לא רק התבדלות בגטאות אלא גם ניסיון להכניס לשם בכוח אוכלוסיות אחרות - כולל האוכלוסייה שאתה ואני משתייכים אליה. הגטאות האלה קובעים מה תאכל, איך תחייה, כיצד תתלבש, איפה תגור וכן הלאה. במלים אחרות, ההקצנה הזו לא תסתיים כל עוד אנשים טובים אינה מייחסים לה חשיבות וסבורים שהיא ''מאפשרת לאחז עיניים''. נהפוך הוא: החברה בישראל מתומרנת על ידי קבוצה קטנה וקנאית ששולטת בפוליטיקאים - לא רק שלה אלא גם של אחרים.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

צרציל גם אמר [חדש]
יואב איתמר   יום ב', 02/01/2012 שעה 11:07
בתגובה לאורי קציר
אורי, לא קראת אותי נכון, ועובדה שהארץ רעשה וגעשה יום או יומיים אחרי תגובתי כשאלי ישי אמר שבלי חילונים לא יהיה מי שיממן את הארנונה בבית שמש. אני מציע כאן קריאה יותר מורכבת. אנחנו עיצבנו את החרדים לא פחות משהם עיצבו אותנו. הם יכולים להשתולל כמה שהם רוצים, בסופו של דבר יתרחש תהליך איזון טבעי בינינו לבינם, כי אחרת, כמו ערנוג השיטים, הם ימצצו את לשדנו עד נקודה כזאת שהם עצמם ימותו, ואני נותן להם מעט יותר קרדיט. האיזון הטבעי הזה מתרחש כל הזמן. עובדה שעד שנת אלפיים, היו פי ארבעה חוזרים בשאלה מחוזרים בתשובה, עובדה שחרדים יוצאים לעבוד, ועובדה שהם הופכים להיות לאומנים. אני רק רוצה לציין למשל שכשבונים עיר חרדית בשטחים, יש לכך סיבה, ואיש לא היה יכול להפעיל איש אלמלא הלך הזרזיר אצל העורב.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

צרציל גם אמר [חדש]
אורי קציר   יום ב', 02/01/2012 שעה 18:38
בתגובה ליואב איתמר
אתר אישי
אם פירשתי את דבריך באופן שגוי, אני מתנצל.

לגבי הניתוח שלך בתגובה האחרונה - אני מסכים לכך שאנחנו עיצבנו אותם לא פחות משהם אותנו, אבל חולק על הקביעה שייווצר כאן איזון לאורך זמן. מערכת היחסים הזו היא מסוג של קונפליקט סכום אפס, כשהחילונים חוששים שהשתלטות חרדית תביא כלייה על המפעל הציוני והחרדים חוששים שהשתלטות חילונית תביא כלייה על אורח החיים המיוחד שלהם.

הטענה שלי היא שמתבצעת כאן השתלטות זוחלת של החרדים. בחסות ראשי ממשלה שמרוכזים בעימותים מול הטרור ובמהלכים מדיניים כאלה ואחרים ושמבקשים שהדבר לא יופרע על ידי בקיעים בקואליציה, החרדים זוכים להטבות שהם מעל ומעבר לחלקם באוכלוסייה. אבל גרוע יותר, הם משתלטים, בתיווכה של מדיה עצלנית ובורה, על סדר היום הלאומי. התוצאה היא שמה שנראה פעם כמו בדיחה גרועה (קול באישה ערווה, שליחת נשים לאחורי האוטובוסים, הפרדת מינים ברחובות שלמים) הפך, תקשיב טוב, לנורמה שעל פיה חייבים להתיישר. אף אחד לא מדבר על זה, אבל חלקים משמעותיים מאוד בציבור הכיפות הסרוגות כבר מקבלים את נורמת ההפרדה הזו ותומכים בה - כרגיל, מחשש שיצטיירו כפחות דתיים על ידי אחרים. ואני מדבר על נורמות המקובלות על ידי רבנים שעומדים בראשי ישיבות הסדר או ישיבות השולחות את חניכיהן לשירות קרבי.

אני חושש שאנו הולכים בעיניים עצומות למצב בו פעולה אלימה של שני הצדדים זה מול זה היא בלתי נמנעת. גם אם מחר יוחל חוק גיוס חובה על החרדים, הם יקבלו הנחיות שלא לצאת מהבית, ויגרמו בכך לצה''ל לשלוח את אנשיו להביאם בכפייה לשירות. מאחר והם מאוהבים בפוזת הנרדפים, זה רק ישחק לטובתם, ויגביר אצל ציבור שאינו מודע מספיק לפסיכולוגיה המיוחדת של החרדים, את התדמית של רודפים ונרדפים. בפועל, מדובר במשהו אחר לגמרי.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

מי יצביע בעד ביבי [חדש]
אפי   יום ג', 27/12/2011 שעה 16:24
אם החרדים יחיו באלטלנד, סביר שלא תהיה להם זכות בחירה במדינת ישראל, ואז איך יצביעו הם (ומתיהם) בעד ביבי? נובע מכך, שמדינת אלטלנד קום לא תקום.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

ההסטוריה מוכיחה (והיטב) שאין מקום או זכות קיום למדינה ''יהודית'' [חדש]
אילן בלומנטל   יום ד', 28/12/2011 שעה 10:16
לפחות לא במובן הדתי של המושג, וככל שהמובן הדתי יותר קיצוני, קטנים סיכויי וטווח הקיום.
וזאת עוד מבלי להכנס לנקודת ה''שבטיות'' היהודית, שהיא בבסיסו של העם היהודי, ולו רק מפני שלאחר העלמם המשוער של 10 השבטים נשארו רק יהודה ולוי (ואולי שאריות של שמעון ובנימין שנטמעו ביהודה...)...

ממלכת דוד ושלמה המהוללת התקיימה פחות-או-יותר בנחת לא יותר מ-‏70-80 שנה, שבקנה המידה ההיסטורי ובקצב ההתרחשויות של אז היוו לא יותר משיהוק היסטורי; אין להניח שבתקופתו של הראשון, ובודאי שלא בתקופתו של השני, התקיימה ממלכת ''כהנים וגוי קדוש''.

פילוג הממלכה לחצי הדתי יותר ולחצי השפוי יותר איפשר את קיום שני החצאים עוד כ-‏250 שנה זה לצד זה, תוך שפיכות דמים הדדית בלתי פוסקת (תקראו מה עשו לבני אפרים על מעברות הירדן...), ותוך אינטריגות ושיתופי פעולה (אם לא קנוניות ממש...) עם אויבים מבחוץ.
כמובן שהממלכה הדתית יותר חיככה כפיים בהנאה עם העלמו של ''החצי השני'' (שהיה גדול בהרבה מחצי...).
אלא שזה היה בסה''כ שלב שבו (בפראפרזה על צ'רצ'יל) תנין אחד בלע קודם את זה שעמד יותר קרוב; תוך כ-‏140 שנים גם ממלכת יהודה הלכה בדרך כל חי, ותנין אחר בלע אותה.
ממלכת חשמונאים גם היא התקיימה רק קצת מעל 100 שנים, ותוך אינטריגות ורציחות פנימיות שבוודאי היוו השראה רצינית לבית בורג'יה; כבר לאחר הדור הראשון של המכבים חזר העם להעדיף ברובו את החיים החילוניים.
תקופות ההקצנה וה''התחרדות'' הדתית של המרד הגדול ומרד בר כוכבא הביאו באופן ישיר (והשני הרבה יותר מהראשון!!) להשמדת ופיזור האוכלוסיה היהודית על פני כל תבל, והרדיפות הדתיות אחר כל חריג ובעל דעה שונה בתחילת המאה הראשונה לספירה הביאו במישרין להתהוותה של הנצרות, מין תהליך כזה כמו ''הנוסע השמיני''...
אם אינני טועה, אפילו הרמב''ם כשהוא דן בדיני מלכות מתייחס יותר למלכות אוטופית של ימות המשיח, כשכל העולם - או מה שנשאר ממנו - יהיה יהודי (מזכיר קצת את התיזה המרכסיסטית-קומוניסטית, שלפיה התנאי להצלחת הקומוניזם הוא שהוא ישרור בכל העולם), ולא למלכות יהודית מעשית, במדינה ספציפית.
אלמלא חיו היהודים במדינות אחרות, בין יותר כאורחים (רצויים יותר או פחות) ובין כאזרחים/תושבים מן השורה (פחות או יותר...), לא היה שום סיכוי שיתחרדו, כפי שהדבר קרה במשך 200 השנים האחרונות; רק קיומו של גורם תומך בר קיימא יכול היה לאפשר את ההקצנה האידאולוגית הזו; באופן אבסורדי, רק התבססותה של המדינה המודרנית ב-‏150+ השנים האחרונות, על מוסדותיה האירגוניים, ורק חילונה של - מרבית - החברה האזרחית, הם שאיפשרו את ההקצנה הדתית (ולא רק ביהדות).
העניין הוא שכנראה יש איזשהו יחס (כמותי, מספרי) בין האוכלוסיה האזרחית-חילונית לאוכלוסיה הדתית-קיצונית, שמאפשר שיווי משקל בר קיימא, ואם יחס זה משתנה יותר מדי - הקיום מוטל בספק, ובסופו של דבר מתמוטט. צריך גם לקחת בחשבון שכאשר יש גם איומים חיצוניים, החולשה הפנימית באה לביטוי יותר מוקדם - כל אורגניזם חדל להתקיים כאשר הקומבינציה של איומים פנימיים וחיצוניים עוברת סף מסויים.
אם תרצו, אפשר ללכת למשל החסידה והסרטן (או גרסת הצפרדע והעקרב), אפשר לדבר על וירוסים ו/או חיידקים, על תהליכים סימביוטיים או פרזיטיים, ועוד כהנה וכהנה...
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
שי   שבת, 07/01/2012 שעה 0:08
זה לא שאני לא מעריך את הכיוון החדש והפוליטי של הבלוג (הוא גם תואם לדעות שלי אז זה בכלל נהדר) אבל אני מתגעגע לפוסטים בסגנון הזה
רק כתוב טוב יותר(:
אניוואי, כשמתחשק לך לחזור , אני אחכה.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

לא מדויק [חדש]
אורי קציר   שבת, 07/01/2012 שעה 20:12
בתגובה לשי
אתר אישי
לבלוג אין כיוון פוליטי מובהק. הנכון הוא שבזמן האחרון אני עוסק יותר באקטואליה. אבל בנושא הפוליטי - ובכן, תייגו אותי בעבר כשמאלן וכימני, ואני מני שיש בי הרבה משני הדברים.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

לא הכל שחור ולבן [חדש]
דגן   יום ד', 21/03/2012 שעה 9:51 אתר אישי
אתה מסתכל על גורמים קיצוניים ומהם מכליל לכלל האוכלוסיה החרדית ויחסיה עם הציונות, אבל בין השחור והלבן יש אלף ואחת גוונים של אפור...
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
אלמוני   שבת, 08/09/2012 שעה 22:55
מאמר מבריק פרסמתי אותו באתר ויהי אור:
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
דקל   יום ב', 31/12/2012 שעה 7:22
הרעיון המוצג במאמר הנו אחד מעמודי התווך במשנתו של פרופ ישעיהו ליבוביץ ואף ומזכר פעמים רבות בספריו. אמנם הוא לא היה שייך לזרם החרדי הקיצוני אך בתחומים רבים העלה בעיות ואף פתרונות למצב הקיום של מדינה חרדית. יותר מכל הוא יצא נגד הצביעות של העולם החרדי ה''משתמש'' בשרותי החילוניים כדי לקיים את עצמו.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

החרדים הבריחו את המשיח [חדש]
פיני   יום ג', 19/02/2013 שעה 16:40
משיח בן דוד לא יבוא,החרדים הבריחו אותו. ההתנהגות שלהם גרמה לו לחשוב פעמיים אם כדאי להתגלות.
בכל מקרה המשיח שלי, זו מדינת ישראל,היא תקומת העם,חזרה לארץ המובטחת.
צר לי שהחרדים הפאנטים לא נשארו בגולה להמתין למשיח,כאן לפחות לנו היה קצת שקט.
[קישור ישיר לתגובה זו]            

[לא ניתן לפרסם תגובות למאמר זה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©