פרוטקשן בכרמל/ מאיר שלו
יום ב', 15/09/2008 שעה 22:37
התנ''ך, כספר, תמיד ריתק אותי. דומני שכל מי שראה כאן את המאמרים שלי הצוללים למעמקי קורותיהם של אנשים כרות המואביה, אסתר ומרדכי, אברהם אבינו ואבשלום בן דוד, מבין זאת. עד גיל העשרה הייתה תפיסתי את התנ''ך דומה לזו שמלמדים בבתי הספר הממלכתיים שלנו. דהיינו, שגיבוריו החיוביים הם קדושים, שקדושתם וחשיבותם באה להם משום ששירתו את האל ופעלו לפי הוראותיו, שגיבורים אלה מזוהים כמעט תמיד עם בני ישראל או עם תומכיהם וכן הלאה. רק אז, משהתגלגל לידי ''תנ''ך עכשיו'' של מאיר שלו, למדתי באופן הממשי ביותר על יכולתו - יותר מזה, חובתו - של כל אדם לפרש את הקטסט בעצמו ולא להסתמך על פרשנות קדומה או על מוסכמות המוכתבות על ידי מימסד כלשהו. ובכן, בעקבות המאמר על אברהם ותעלוליו, שעורר לא מעט תגובות עזות ביטוי, אני מביא כאן פרק מ''תנ''ך עכשיו'' על מעללי דוד במדבר יהודה. קריאה נעימה.









 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 










הספר תנ''ך עכשיו, מאת מאיר שלו, יצא לאור בהוצאת שוקן בשנת 1985. עיצוב האיורים והעטיפה: דוד קדם. הספר מאגד, בין השאר, מאמרים שפורסמו על ידי מאיר שלו בעיתון ''הארץ''.







[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
אחד הספרים האהובים עליי [חדש]
שיר-דמע   יום ב', 15/09/2008 שעה 23:37 אתר אישי
אחרי אינספור פעמים ששאלתי אותו מהספריה, קיתי אותו לעצמי. למרבה הצער, עקבותיו אבדו לאחר שהשאלתי אותו לאחי הקטן, והוא נסע לטיול הגדול בהודו - אמנם בלי הספר, אך גם בלי להשאיר זכר לספר אחריו. עדין לא אמרתי נואש.

הספר עצמו השפיע עליי רבות, ויש קטעים שלמים ממנו שאני זוכרת בע''פ. משהו בשפה שלו, בזרימה שלו, במוזיקה שלו, פשוט עושה לי אתזה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תודה לך [חדש]
איריס   יום ג', 16/09/2008 שעה 0:12
פשוט פנטסטי
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
יגאל לביב   יום ג', 16/09/2008 שעה 6:33
מעולה
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ברגע זה הזמנתי את הספר [חדש]
אורי צציק   יום ג', 16/09/2008 שעה 8:26 אתר אישי
ואני חייב לומר שכל הפוסטים שלך על התנ''ך מעוררי השראה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

המממ... [חדש]
אורי קציר   יום ג', 16/09/2008 שעה 8:30 אתר אישי
ואני עדיין ממתין לראשון שיבוא ויאמר שהדברים פוגעים בזכרו ובדמותו של דוד וזו סתם פרובוקציה וכן הלאה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

המתן עוד רגע [חדש]
ערן רבל   יום ג', 16/09/2008 שעה 8:41
בתגובה לאורי קציר
הרי דוד מלך ישראל חי חי וקיים, ועל כן הוא יבוא ויאמר בעצמו שה דברים פוגעים בזכרו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

סנגוריה ?! [חדש]
בנצי א.   יום ג', 16/09/2008 שעה 18:22
מה קרה שכל המתייחסים באתר למאמר על האבות הופכים למסנגרים ומקטרגים , בבחינת בית משפט של האבות??? עוד מעט נפתח להם בתי סןהר ! ...
כך תוארו האבות וכך גם משה , דוד , שלמה והרשימה ארוכה- בני אדם על גדולתם וחולשותיהם . וזה גדולתם של כותבי התנ''ך ועורכיו - לא השמיטו פרטים כאשר ''לא היה נוח להם'' .

האם נמצא זאת בקוראן לגבי נביא האסלם? האם נמצא זאת בברית החדשה לגבי ישו( לגבי פטרוס יש תאור אחד שלילי , וזה כבר לעניין אחר)? התשובה שלילית כי מייסדי שתי הדתות הם למאמיניהם בבחינת קדושים שאין בהם מתום!

השלמות לפי התפיסה של כותבי המקרא ועורכיו נמצא רק באחד - באל וגם חז''ל קבלו תפישה זו ולא התעלמו ממעשיהם השליליים של נבחרי האל לסוגיהם (איזה כשלון אלוהי קולוסאלי בבחירת שמשון''הגיבור''!).
נכון שלפעמים ניסו חכמינו בימי המשנה והתלמוד למצוא נקודות זכות לנבחרים שמעדו , אך הסנגוריה באה מתוך פולמוס בין חכמים , ומכאן שגם חלק מהחכמים קטרגו על מעשי גבורי ישראל , מלכיו ונביאיו. ואידך זיל גמור...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

עד היום הפרשנים המסורתיים [חדש]
סורנטו   יום ו', 19/09/2008 שעה 0:47
מתחבטים, מתפלפלים וומתדיינים איך אפשר להוציא את דוד ואת האחרים זכאים ואם לא זכאים אז לפחות על תנאי.
ראו למשל את ההתפלפלות הז:
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אני קצת מופתעת [חדש]
גלי   שבת, 20/09/2008 שעה 23:04
גם אני למדתי בבתי ספר ממלכתיים (חילוניים) ולא זכור לי שעשו מדמויות התנ''ך גיבורים שאין בם מתום. להיפך, כל הזמן הזכירו איך סיפורים כמו זה שהבאת בפוסט הנוכחי לא בדיוק מאירים את אושיות התנ''ך באור חיובי.

מה שכן, אמרו תמיד שהם גיבורים ל מ ר ו ת המומים המתגלים בהם...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
עומר לביב   יום א', 21/09/2008 שעה 6:43
קודם כל, תודה שהזכרת לכולו את ספרו המעולה של מאיר שלו, שכבר שנים לא קראתי ולמעשה שכחתי מקיומו (של הספר, לא של הסופר הנפלא).

לעצם העניין, בבית הספר בו למדתי (חינוך ממלכתי) אכן הציגו את הפן השלילי בדמותו של דוד, אולם גם דאגו להזכיר - ובצדק - שהשיפוט הערכי שלנו צריך גם לקחת בחשבון מושגי זמן ומקום, וכי מוסר, בסופו של דבר, הוא יחסי. לא כל מה שמוסרי אז נחשב מוסרי היום, ולהפך.

יש לקרוא בלי לשפוט, ואם לשפוט, אז לפחות לחבוש את ''משקפי הזמן''.

עומר
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
אורי קציר   יום א', 21/09/2008 שעה 7:28
בתגובה לעומר לביב
אתר אישי
לא מסכים. קריאה ללא שיפוט, מבחינתי, היא מעין הסתעפות של רלטיביזם תרבותי. לשם מה מספרים לנו את האירועים הללו אם לא כדי שנפרש אותם ונפיק מהם לקח כלשהו? והאם פרשנות אינה שיפוט? בוודאי שכן. האם כשאתה שומע סיפור מצמרר, למשל על אם המטביעה את בנה בים, אינך פולט איזו מילה המביעה את עמדתך לגבי המתרחש או את דעתך על האם? אתה כן. ומהי עמדה זו אם לא סוג של שיפוט?

אדם הקולט מידע כמעט תמיד מעריך אותו ומדרג אותו לפי סולם הערכים הפרטי שלו. אין כמעט אפשרות למצב אחר. והאמירה שאין לשפוט מצב כלשהו בשל ריחוק בזמן, במקום או בהתפתחות התרבותית היא מסוכנת אף יותר. לפי הנורמה החביבה הזו לא צריך, למשל, להעניש אדם הרוצח את אחותו משום שיצאה עם גבר שאינה נשואה לו רק משום שמדובר במשפחה מוסלמית ובסולם ערכים שונה מזה המקובל עלינו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
בנצי א.   יום ב', 22/09/2008 שעה 15:59
בתגובה לאורי קציר
מסכים לגמרי עם תגובתך . מצווה , כן - מצווה עלינו לעמוד בעמדה של שיפוט וכך גם חז''ל התייחסו לכל גיבורי התנ''ך כולל משה ודוד. גם האדם הדתי ונאדם המאמין (יש הבדל בין שני המונחים) אינו פטור מלבחון את גיבורי התנ''ך. הזמן אינו משנה ערכי יסוד ודעתי שווה במשקלה לדעת כל אחד מהתנאים , האמוראים ופרשני המקרא המסורתיים לדורותיהם.
אם נראה כבסיס לערכי המוסר האוניברסליים את עשרת הדיברות הרי שיפוטנו היום את אישי המקרא שווה במשקלו הסגולי לכל שיפוט מאז נכתבו ספרי התנ''ך השונים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
א   יום ב', 22/09/2008 שעה 18:54
בתגובה לבנצי א.
''כך גם חז'' התייחסו''?
אתה משווה את עצמך לחכמינו זכרונם לברככה?

אין שום ספק שגם גיבורי התנ''ך טעו ופישלו,אבל
בואו נסתכל על הדור של היום ונראה מה יותר גרוע.
כל מה שבתנ''ך בא ללמד אותנו משו אז במקום להגיד על גיבור אחד רע
ועל השני טוב..בואו נלמד בשביל להשתנות ולהשתפר במה שאפשר.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
אמיר   יום ג', 23/09/2008 שעה 17:57
בתגובה לאורי קציר
אורי, אני מסכים איתך לגמרי לגבי שיפוט, חוץ מדבר אחד.

כאשר משווים בין מרחבים שונים באותו זמן, השיפוט צריך (!) להיות מוחלט. לדוגמתך,אני מסכים שאי אפשר לשפוט אדם מוסלמי שרצח את אחותו על רקע כבוד המשפחה אחרת כיוון שהוא מוסלמי.

העניין הוא שכאשר אתה שופט אירועי עבר, ההסתכלות באמות המידה של ימינו מעוותת משהו. אני לא חושב שיש בזה פסול (אחרת לא הייתי מאמין במוסר של ימינו), אולם ראוי לדעת ולהדגיש את המעשה מול אמות המידה של אותו הזמן. הדוגמא היחידה שעולה בראשי כרגע היא ההלכה של רציעת אוזנו של עבד עברי - במידה ועבד עברי לא מעוניין לצאת לחופשי אחרי שבע שנות עבדות (שהוטלו עליו על ידי בית דין כעונש על עבירה שעבר), על הבעלים לרצוע את אוזנו במרצע (כלומר לעשות לו חורים באוזניים כסימן בולט). אם תשאל אותי, כאדם דתי אך מודרני, זה דבר לא מוסרי לעשותו. אבל, בהתחשב בתקופה שבה החוק חוקק (שבה עבדים הוכרחו להילחם בחיות פרא לשם שעשוע בעליהם, היו מוקרבים כקורבנות אדם, הועבדו בעבודות פרך, היו טועמי מזון לאיתור הרעלות וכו') זה הרע במיעוטו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
מיכאל   יום ה', 25/09/2008 שעה 0:42
בתגובה לאורי קציר
אמנם המסווה הוא פרשנות מלומדת.

אם כי למעשה אין פה עניין פרשני אלא בדם קר ובכוונת מכוון יותר לפאן של השמצה והפחתת ערך וכל זאת בלשון נאה ויפה.

מכיוון שאג'נדה פוליטית כרוכה בזאת ולאו דווקא האמת הצרופה היא נר או לפחות נורת לד החטיא הכותב [שלו] את ההזדמנות לכונן ספר עם מטען שאינו תלוי זמן ודיעה פורחת ברוח.

ביקורת יש לי על פרשנות של אחרים ואם אורי יעלה אותם בבחינת לתת להם במה והזדמנות שווה על מנת שנוכל לראות את הקולות אם לא כולם אז לפחות את המובילים שבהם, אז יהיה מקום גם להתייחס אליהם.

פרשנות שלו הינה פופולארית תלויית זמן ותפישה פליטית על מנת לשרת מטרה צרה ונקודתית ואין לה משקל מעבר לאותה נקודת זמן וציבור.

מיקי
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
אורי קציר   יום ה', 25/09/2008 שעה 17:39
בתגובה למיכאל
אתר אישי
אני מודה לך על שאתה מפקפק בכוונותי. אם יש לך פרשנויות של אחרים אתה מוזמן להביא אותן כאן. לי עצמי יש רק את הפרשנות שלי.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

על זמן ומקום [חדש]
מיכאל   יום ה', 25/09/2008 שעה 19:33
בתגובה לאורי קציר
אורי
חלילה לא לך אני מתכוון והוספתי במפורש [שלו] מכיוון שבקריאה שנייה היה ניתן לטעות כאילו כוונתי אליך מצטער שכך הובן ומקווה שתיקנתי רושם זה, אדרבא פרשנות של אנשים לא ממוסדים מקובלת עלי עם אג'נדה או בלי אג'נדה, כאשר ניתן להגיב עליהם לרכוש ידע וזוית ראייה נוספת או להאיר פאן נוסף בדברים הנכתבים.

התרעומת שלי היא לגבי פרשנים ממוסדים הרותמים את עצמם לפרשנות צרה ונקודתית בזמן ובנושא, לגביך אתה, רוחב היריעה והנושאים הרבים והפומביות ונא להוסיף גם האפשרות לתגובה לחלוק או להסכים מקנה לך את ''החסינות'' שבהגינות של השוויון אין לי ביקורת עליך כלל אולי אי הסכמה או נושא שאינו לטעמי [מה שאינו מעלה או מוריד מדעתי החיובית מאוד על הכתיבה שלך ההגינות והזכות להגיב לזכותך]

וחוץ מזה לא משנה מה אתה כותב אני קורא בשקיקה ללא קשר לכלום.

מעבר לזאת אני מצרף התנצלות נוספת במקרה של שגיאה או טעות הקלדה, מקלדתי כולה לועזית פסיקים נקודות ושאר מרווחי נשימה ממוקמים כך שאני תמיד טועה לפי כך משמיטם ובונה על תבונתו של הקורא להשלים פרטים אלו כמו חילוף אותיות וכיוצא בזאת.

נו אורי אם לא הייתי היינו חייבים אבל ממש להמציא אותך, לא מקורי אבל במקרה שלך [רק] נכון.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©