נא להכיר: SOLO - מכונית חשמלית לנוסע יחיד/ דודו לביא
יום ד', 14/11/2007 שעה 9:33
קבוצת אנשי עסקים בראשות הישראלי שי אגסי מקדמת בימים אלה מיזם גדל ממדים לייצור מכונית המונעת בכוח החשמל. ייצורה של מכונית מסוג זה אמור להיות חלק מתהליך בו יעבור חלק נכבד מנוסע מהכוניות לנהיגה בכלי רכב ידידותיים לסביבה. מדובר, ללא ספק, בצעד ראוי וחשוב. אלא שגם ייצורו ההמוני של כלי רכב מבוסס חשמל אינו פותר בעייה אחרת הקשורה ליומיום התחבורתי המיוזע שלנו: בעיית הצפיפות בכבישים. מאמר אורח של דודו לביא, שכבר הציע כאן במאמרים קודמים שיטה יצירתית לחישוב קולות מצביעים בבחירות הכלליות ואסטרטגיה הקובעת ''מחירון'' לכל פיגוע מצד גורם עוין לישראל - ועכשיו מטיל ספק בשאלה האם הבשלות הטכנולוגית של חישמול הרכב רלוונטית למכוניות גדולות וומעלה כאן הצעה חדשנית: מכונית ה-SOLO, כלי רכב חשמלי המיועד לנוסע יחיד.









לאחרונה מכסים מדורי הרכב, הכלכלה ואפילו החדשות כיסוי נרחב את מיזם ה-''Better Place'', פרויקט המכונית החשמלית שמקדמת קבוצת אנשי עסקים בראשות היזם שי אגסי, שהצליח תוך פרק זמן קצר יחסית באופן מעורר הערכה לגייס הון ראשוני בהיקף של מאות מיליוני דולר, להדביק בהתלהבותו את כבוד נשיא המדינה ואפילו להוציא מחויבות ראשונית של מדינת ישראל למתן הקלות מפליגות בתחום המיסוי.

המיזם הוא, ללא ספק, יוזמה ברוכה שאם אכן תצליח תתרום רבות לכלכלת המדינה, לאיכות הסביבה ובתרחיש אופטימי אף עשויה להיות בעלת השלכות גיאופוליטיות, פועל יוצא של הקטנת התלות בספקי הנפט. יחד עם זאת, במיוחד לאור החשיבות הרבה שאני מייחס למיזם ברצוני להזהיר מפני יישום שגוי המבוסס לפי הפרסומים על תצורת מרכב קונבנציונאלית של רכב המיועד לשינועם של 5 נוסעים. היישום באופן האמור עלול להיות בעייתי בעיקר בשל מגבלות הנובעות מאי בשלות טכנולוגיית החשמול בהיבט של יצירת כוח סחב סביר לחמישה נוסעים (מאה כוחות סוס לפחות) לטווח אפקטיבי של 200 ק''מ לפחות, וצפוי ליצור כלי רכב בלתי אטרקטיבי בעליל עם טווח נסיעה ומהירות מרבית מוגבלים ביותר, אשר ספק רב אם למענו יהיו רבים שיהיו מוכנים לוותר על הסטנדרטים אליהם הם מורגלים כיום.

השראה ל-SOLO. רעיון עיצובי המשלב גודל מתאים ונחיות מירבית (מקור תמונה).

מאפייני המיזם מעידים על תעוזת היזמים בניסיון להשיג פריצת דרך תודעתית תוך שינוי דרכי החשיבה המקובלים בקשר למאפייני כלי הרכב. פריצת דרך זו עשויה להצליח בהצגת חלופה ראויה לרכב הבנזין המוכר ובמקביל ביצירת פתרון תעבורתי שייתן מענה לבעיות נוספות המאפיינות את המרחב האורבאני הצפוף המאפיין את מרכזי הערים. בשורות הבאות אבקש להציג חלופה כזו: מיזם ''SOLO'' – המכונית החשמלית לנוסע יחיד. יודגש שהתיאור שלהלן אינו בגדר מדע בדיוני ואינו מחייב פריצות דרך טכנולוגיות, אלא אינטגרציה של טכנולוגיות מוכחות ממספר תחומים.

כל אחד מאיתנו מכיר את התופעה הרווחת בכבישי ישראל והעולם של אלפי מכוניות התקועות בפקק מדי יום בשעות הבוקר ובערב, כאשר בכל מכונית המכילה 5 מקומות יושב אדם אחד בלבד. למעשה, מרבית צריכת הדלק של רכבי נוסעים נצרכת כאשר כלי הרכב משנע נוסע יחיד מביתו למקום עבודתו ובחזרה.

בהקשר זה דובר רבות ביתרונות הרכב הדו-גלגלי, אלא שמוגבלתו - בבטיחותו הבעייתית, בשליטה הלא אינטואיטיבית, בתנוחת הישיבה הלא נוחה, בקסדה שעל הראש ובעיקר בחשיפתו לפגעי מזג האויר - לא מאפשרת את מיצוי הפוטנציאל של הכלי, למרות שסגמנט הרכב הדו-גלגלי המאופיין בשנים האחרונות בקצב צמיחה דו-ספרתי מלמד על קיומו של הצורך ועל הפוטנציאל העסקי הגלום באבולוציה של כלי הרכב הזה שתתמודד עם מגרעותיו.

ה-SOLO יהיה כלי רכב לנוסע יחיד (ומכאן שמו) בתצורה קומפקטית תלת-גלגלית מונע בהנעה אחורית באמצעות מנוע חשמלי נטען (לצורך המחשה ראה תמונה להלן). תנוחת הישיבה וההיגוי יהיו זהים לחלוטין לאלה המאפיינים מכונית קונבנציונאלית ויאפשרו גם לאיש/אשת עסקים לנסוע ביום גשום ללא כל הפרעה. שלדת הכלי תהיה בתצורת כלוב להגנה מרבית. הרכב יהיה מקורה ומוגן לחלוטין מכל פגעי מזג האוויר. למרות שחווית הנהיגה ב- SOLO תהיה זהה לזו של מכונית רגילה, כושר התמרון של ה- SOLO יהיה דומה לזה של אופנוע, לרבות נגישות מרבית למקומות חניה וכושר עבירות עדיף בפקקי התנועה הנפוצים כל כך. מהירותו המרבית לא תפחת מ- 140 קמ''ש (פועל יוצא של משקל עצמי נמוך ונוסע יחיד) ותאפשר לו לעמוד בכבוד בסטנדרטים הנדרשים מכלי רכב הנוסע בכביש מספר 6.

ה-SOLO יונע באמצעות מנוע חשמלי קומפקטי בהספק של כ- 40 כוחות סוס שימוקם מתחת לכסא הנהג סמוך למארז הסוללות שטעינתן תבוצע באמצעות שקע קונבנציונאלי. להערכתי, בהתחשב במשקל הכולל הקל של המרכב והנוסע היחיד ניתן להגיע לטווח נסיעה מרבי בין טעינה לטעינה של כ- 200 קילומטרים. נקודה זו הינה קריטית לפישוט המיזם, שכן מאפיין מעין זה עשוי לבטל כליל את הצורך בהקמת תשתית לטעינה/החלפה של סוללות, שכן זמינות מתח חשמלי קיימת בבית וטעינה אחת ביממה צפויה להספיק לשימוש מלא עד לחזרה לבסיס הטעינה (מכונית ממוצעת אינה גומאת ביממה למעלה מ- 200 קילומטרים).

הפצת ה-SOLO באופן המוני לצורך חדירה תתבסס, בין היתר, על מודל עסקי המבוסס על עסקת ליסינג תפעולי מלא לארבע שנים שתכליתו להתמודד עם ''חרדת המימוש'' הנובעת מאי ודאות בקשר לשמירת ערך, אמינות וכו'. העלות הצפויה של ה- SOLO תהיה נמוכה, פועל יוצא של מאפייני כלי הרכב ומתן פטור משמעותי ממסי קניה. למעשה, עלותו צפויה להיות דומה לעלות דמי ההחזקה המשולמים ע''י מרבית המעסיקים (למשל במגזר הציבורי) לעובדיהם באופן שתתאפשר הקצאת הכלי בידי המעסיק כתחליף למימון האמור. במקביל מוצע לעדכן את הוראות המס באופן ששווי ההטבה בגין השתתפות מעסיק בחכירת הרכב תהיה אפס.

בתנאים אלה לא תהיה מניעה להחזקה של שני כלי רכב מעין אלה שעלותם הכוללת צפויה להיות פחותה מזו של מכונית טיפוסית אחת לצידה של מכונית משפחתית אחת (במקום המודל של שתי מכוניות משפחתיות הרווח היום במיוחד בפרברים), כאשר השימוש במכונית המשפחתית יוגבל, מן הסתם, לנסיעות ארוכות טווח בסופי שבוע ונסיעות ''משפחתיות'' – כל זאת בשלב הראשון עד להבשלת הטכנולוגיה שתאפשר יצור של רכב משפחתי בעל מאפיינים דומים. התוצאה הרצויה של חיסכון למשק בהקטנת זיהום האויר הנגרם במהלך השבוע ולא בנסיעות סוף השבוע תושג במתכונת המוצעת באופן אפקטיבי יותר מהמתכונת האלטרנטיבית אותה המיזם בתצורתו המקורית מנסה לקדם.








למאמרים נוספים מאת דודו לביא:


- המחירון
- סיעות גדולות יותר, ייצוג צודק יותר







דודו לביא הוא כלכלן.







[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
חבל שנשיא המדינה מעורב [חדש]
אבי   יום ד', 14/11/2007 שעה 9:39 אתר אישי
ממה שקראתי בעיתונים, המיזם כולל התערבות רגולטורית, והבטחה כדאיות כלכלית לצרכן (= סובסידיה).
אם אכן כך יקרה, גורל המיזם יהיה כשל הלחם האחיד: גם לא טעים וגם לא הצרכן יהיה זה שיממן אותו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא ירוק ולא בטיח [חדש]
מרק ק.   יום ד', 14/11/2007 שעה 10:38 אתר אישי
מאחר שהחשמל עדיין מיוצר מנפט ופחם אז לא יקטן זיהום האויר, אלא רק יתמקד באזור אחר. גם הסוללות שעליהן מושתתת הטכנולוגיה הזו מזהמות ולכן במקרה הטוב יעבור הזיהום מזיהום האויר לזיהום הקרקע.

אז נכון שזיהום האויר במרחבים העירוניים הגדולים יפחת, אבל האם לא ניתן להשיג את אותה מטרה בפחות כסף על ידי הורדה מהכביש של כל המכוניות בנות יותר מ10 שנים (תמורת פיצוי הולם כמובן), ושיפור מערך ההסעים של התחבורה הציבורית?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא ירוק ולא בטיח [חדש]
דודו לביא   יום ד', 14/11/2007 שעה 13:03
בתגובה למרק ק.
לא מדוייק. טעינת המכוניות תיעשה במרבית המקרים בשעות הלילה בהן הטורבינות עובדות ''כמעט על ריק''. אגב, ניתן גם היום לפנות לחברת החשמל ולבקש התקנה של מונה דיפרנציאלי שמאפשר חיוב בתעריף משתנה לפי שעות הצריכה. בנוסף עליך לחשוב לטווח ארוך - ייצור אנרגיה באמצעות גז, רוח, אנרגיה סולארית ואפילו אנרגיה גרעינית מזהמים פחות עד בכלל לא. לעניין זיהום הקרקע ע''י הסוללות - ניתן לפתרון בחקיקה ובהסדרת הנושא, אתה ודאי לא יכול להשוות לזיהום של גזי הפליטה של ארובות זיקוק הנפט ואגזוזי המכוניות...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא ירוק ולא בטיח [חדש]
מרק ק.   יום ד', 14/11/2007 שעה 14:11
בתגובה לדודו לביא
אתר אישי
אם הטורבינות דורשות הרבה אנרגיה בשביל ''לעבוד על ריק'' אז אולי צריך ליעל אותן? אני לא רואה איך אתה יכול לכפות על אנשים לתדלק דוקא בין 2-5 בלילה כאשר הטורבינות ''עובדות על ריק''. וכמובן צריך קודם כל להראות שזיהום הנגרם מהעבודה על ריק הוא משמעותי.

אני בכל אופן לא אוכל להיות ירוק מגניב, בגלל שאני גר ברחוב צר, בקומה שניה בדירה הפונה לחצר פנימית. בשביל שאוכל לתדלק את האוטו המגניב בלילה אני אצטרך כבל מעריך מאוד ארוך ולקוות לנס שיצור עבורי חניה ליד הבנין.

זיהום הקרקע ובעקבותיו זיהום מי התהום הוא בעיה שקימת כבר עכשיו. אין טעם להתחיל תוכנית שתוסיף (ואם המכונית הזו תהיה להיט זו תהיה תוספת מאוד משמעותית) לזיהום הקרקע בלי לבוא עם פיתרון ישים מראש. אם הפיתרון יהיה הטמנה ברמת חובב, אז צריך לשקלל את העלות של השינוע ותחזוקת המקום לתוך העלות של המכונית והסוללות. האם אחרי כל השיקלולים המכוניות החשמליות יהיו פחות מזהות ממכוניות הבנזין? אולי כו ואולי לא, אני בכל אופן לא ראיתי שום ניסיון לכמת מבחינת ההשפעה על הסביבה את עלות השימוש במכונית חשמלית מול מכונית רגילה.

ורגע של עברית. לא רק שאני יכול להשוות, זה בדיוק מה שאני עושה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
David   יום ה', 15/11/2007 שעה 5:00
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
דודו לביא   יום ה', 15/11/2007 שעה 12:05
בתגובה לDavid
המיזם מוכר לי ומעיד על ההיתכנות הטכנולוגית של ההנעה החשמלית. הטלסה היא מוצר היפר פרימיום - צעצוע לעשירים בעלות של 15 SOLO לפחות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אלדד [חדש]
פתרונות אקולוגיים--בהתהוות   יום ה', 15/11/2007 שעה 9:32
הרעיון של SOLO—מכונית חשמלית לנוסע יחיד הוא רעיון מעניין. ככל הנראה, ה-SOLO מציע חלופה אטרקטיבית לסייגיו של מיזם הרכב הנוכחי: מהירות וטווח נסיעה מוגבלים. מה גם, שהעלות הלא גבוהה של ה-SOLO הופכת אותו קוסם יותר ואף נגיש ליותר לכלל האזרחים.
יחד עם זאת, ה-SOLO מעורר מספר תהיות. במצב שבו ''לא תהיה מניעה להחזקה של שני כלי רכב מעין אלה שעלותם הכוללת צפויה להיות פחותה מזו של מכונית טיפוסית אחת לצידה של מכונית משפחתית אחת'' יש לשאול—האם באמת צפיפות הכבישים תרד? לא מן הנמנע להניח כי התוספת של מכוניות בכבישים תוביל לבנייה של יותר כבישים. לעניין זה, יפים דבריו של עמיר בן-דוד: ''מדינת ישראל הפכה עם השנים האחרונות לגוש אחד של אספלט. במרוץ לסלול עוד כביש ועוד דרך אפילו שכחו לפעמים להשאיר מקום לרכבת. הנטייה הטבעית היא לסלול כביש חדש בכל פעם שמתגלה פקק חדש...דו''ח של החברה לגננת הטבע שפורסם באחרונה מעלה כי בעוד שאוכלוסיית ישראל גדלה משנות השישים בכ-‏400%, מספר כלי הרכב הפרטיים גדל בכ-‏7000%. כיום מתחרים על כל ק''מ כביש 120 כלי רכב, לעומת 12 כל רכב בשנות השישים. 18 אלף הקילומטרים הסלולים בישראל, משתרעים על פני 141 מיליון מ''ר. והאוטובוסים? אלה ירדו מ-‏4% אחוזים מכלל כלי הרכב בשנות השישים, ל-‏1% אחד בלבד כיום''. (עמיר בן דוד, ''שיחת היום'', ידיעות אחרונות, 15.11.2007). על מצע דברים אלו, תוהה עמיר בן-דוד ותוהה ''אבל מה עושה המדינה? במקום לקדם תחבורה ציבורית מהירה ואפקטיבית בישראל (כזו שכבר ממילא עובדת על חשמל), מקדמים פרויקט שיעמיס עוד ועוד מכוניות, ידרוש עוד כבישים רחבים, מקומות חנייה ושעות ארוכות של בזבוז זמן בפקקים''. אפשר לומר, אפוא, שעל אף מעלותיו הברורות של רעיון ה-SOLO, יתכן שיהיה נכון יותר לשלבו עם תחבורה ציבורית-חשמלית כגון רכבת תחתית. אמנם הקמת התשתיות לרכבת התחתית היא מורכבת ויקרה; אמנם קשה יותר לנסוע ליעד ספציפי על ידי הרכבת התחתית (בשונה ממכונית ה-SOLO אשר תוביל את איש העסקים לכל יעד ביום סגרירי וגשום), ואף על פי כן, לרכבת התחתית יתרונות בולטים משמעותיים. איש העסקים החפץ לנסוע מיעד אחד למשנהו יוכל לעיין במסמכים שונים בעת הנסיעה. כן הנפח הגדול של הרכבת התחתית יוכל לתרום לירידת הצפיפות בכבישים. כך, למשל, 15 קווי המטרו בטוקיו יכולים לשאת 7 מיליון נוסעים ביום (היינו בסדר גודל של אוכלוסיית מדינת ישראל) [http://en.wikipedia.org/wiki/Metro]. כמו כן, עלויות הנסיעה במטרו ברחבי העולם, בדרך כלל, אינן כה גבוהות. פרט לניוד נוסעים יש לרכבות התחתיות גם תפקידים משניים. לדוגמא, מערכות המטרו של סנט פטרבורג ומוסקבה כוללות מספר רב של מקלטים סמויים ציבוריים (שכוללים אספקת מים ומערכות לצינון האוויר) כמו מגורים לאנשי צבא. [http://en.wikipedia.org/wiki/Metro].

בעוד שרעיון ה-SOLO משדרג את מיזם המכונית החשמלית-האקולוגית הנוכחי, אולי כדאי לשלבו עם אלטרנטיבות דומות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אלדד [חדש]
דודו לביא   יום ה', 15/11/2007 שעה 11:44
בתגובה לפתרונות אקולוגיים--בהתהוות
הצעתי אינה מתיימרת להביא מזור לתחלואי העולם אלא לשפר באופן משמעותי את המצב הקיים ולהציע מודל אלטרנטיבי ליוזמה נתונה שיהיה בעל פוטנציאל היתכנות ותועלת ציבורית גבוהים יותר. לעניין הצפיפות - 2 רכבי סולו תופסים שטח קטן יותר מזה של מכונית משפחתית אחת. כמוך, גם אני הייתי שמח לראות את מדינת ישראל מרושתת בקוי רכבות מהירות ובתשתית משלימה לכל נקודה ונקודה. למרבה הצער במציאות שבה בפרק הזמן הדרוש להנחת אבן פינה, במקומות מתוקנים משלימים פרויקט שלם, צריך לחפש פתרונות מעשיים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אין פה שום חידוש [חדש]
מוקי   יום ד', 05/12/2007 שעה 17:25
כבר היום נוסעות בשבילי הקיבוצים מאות רכבי חשמל ליחידים הנקראים -קלנועית. ובעיירות הקטנות (קרי-פיתוח) הן נוסעות חופשי ללא שום מגבלה. מצפצפות על חוקי התעבורה בכיף.
זה שבתמונה הסולו הזו יש לה עיצוב חדש ומקורי, לא עושה אותה לחידוש גדול.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

רעיון טוב [חדש]
מוטי   יום א', 23/12/2007 שעה 22:27
אני חושב שמדובר ברעיון מצויין.
כל אותם שכירים שמקבלים רכב מהעבודה, יקבלו רכב כזה כי במילא הם נוסעים לבד בבוקר ובחזרה בערב. מדובר ב 50,000 רכבים לפחות...כמו כן, בשבתות, במקום ''לשרוף'' דלק בנסיעות מיותרות, ישקיעו יותר בטיולים רגליים, בנסיעה באופניים וכו'. אני סבור אם זאת, שצריכה להיות תשתית ל ''טעינה מהירה'' בתחנות דלק וכן, שיפור משמעותי והגדלת תקציבים לפיתוח אמצעי תחבורה ציבורית. כמו כן, מרכזי הערים תל אביב, חיפה וירושליים צריכות להיות ללא רכבים פרטיים אלא רק תחבורה ציבורית.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מתי קורה [חדש]
אריק   יום ב', 04/02/2008 שעה 14:53
מה עם רישוי של הרכבים - מבחינה חוקית על הכביש
מתי נראה מכוניות כאלה בכביש
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מתי קורה [חדש]
אנה   יום ב', 30/03/2009 שעה 9:29
בתגובה לאריק
בטר פלייס http://www.betterplc.co.il/ כבר החלה בפיתוח התשתית בישראל. מכוניות לדוגמה יגיעו לארץ עד סוף 2008, ובמקביל יותקנו נקודות טעינה. עד 2010, מתכננת בטר פלייס לפרוס רשת תשתית חשמלית שתכלול למעלה ממאה אלף נקודות טעינה ועשרות תחנות להחלפת סוללות. תהליך הפריסה יושלם ב-‏2011, ויכלול ייצור המוני של מכוניות, 500,000 נקודות טעינה ויותר ממאה תחנות להחלפת סוללות. יש עוד הרבה מידע רלוונטי באתר שלהם.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

יוזמה מבוחרת [חדש]
מכונית חשמלית   יום ו', 11/12/2009 שעה 2:01 אתר אישי
המטרהששי אגסי הציב לעצמו היא בהחלט שאפתנית אך מבורכת! הלוואי והוא יצליח להגשים אותה ונתחיל לראות יותר ויותר מכוניות חשמליות על הכבישים שלנו!

לעוד מידע: http://www.electricars.co.il
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ארבע שנים מאוחר יותר ... [חדש]
דודו לביא   יום ו', 04/03/2011 שעה 20:05
חברת רנו המשתפת פעולה עם חברת בטר פלייס בייצור המכונית החשמלית צפויה להשיק לקראת סוף שנת 2011, כארבע שנים לאחר פרסום המאמר, מכונית המיישמת אחד לאחד את הכתוב בו (לא היה מזיק קצת יותר הספק למנוע). ראו כאן:
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ארבע שנים מאוחר יותר ... [חדש]
אורי קציר   יום א', 06/03/2011 שעה 13:05
בתגובה לדודו לביא
אתר אישי
חבל שלא רשמת פטנט על הרעיון...:)
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לזה בדיוק התכוונתי. תחילת שיווק בארה״ב ב 2013 [חדש]
דודו לביא   יום ו', 13/01/2012 שעה 9:53
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©