בלי קיצורי דרך
יום ג', 27/03/2007 שעה 18:49
הזמר והשחקן יהורם גאון יצא נגד תופעת ''כוכב נולד'' המייצרת כוכבי אינסטנט בן לילה ומדלגת על כל תהליך ההבשלה של האמנים הללו. העיתונאי משה גורלי תקף את גאון וטען שהלה פונק בעצמו במונופול האליטיסטי הקרוי להקות צבאיות, שהיה למעשה ה''כוכב נולד'' של פעם. ובכן, הלהקות הצבאיות, הגם שהיוו פילטר שדרכו ניתן היה להגיע לתודעה התרבותית של הקהל בישראל, לא היו מונופול. ''כוכב נולד'', לעומת זאת, יש רק אחת. בלהקות הצבאיות השתפשפו במשך יובל שנים מאות זמרים, שחקנים, קומיקאים ומוסיקאים שנקרעו בדרכי עפר, בהופעות מול קהל שניתן למנות את יושביו על כף יד אחת וברצון ליצור לעתים קרובות שירים משל עצמם. ב''כוכב נולד'' מקבלים שפע אוטומטי של זוהר שאין מאחוריו שום גוף יצירה אומנותי והוא כל כולו נשען על אסתטיקה ויזואלית ועל מיחזור של להיטי העבר. כל הסיבות שאני תומך בעמדת גאון









יהורם גאון. נגד תרבות החאפ-לאפ של ''כוכב נולד'' (מקור תמונה 1)

''אני רוצה להודות להראל סקעת ולנינט שכנראה לא יכלו להגיע לכנס ולכן אני זכיתי לקבל את הפרס'', אמר יהורם גאון בטקס בו קיבל את פרס תמוז למוסיקה ישראלית, ''הפרס זה ניתן לא רק לי אלא לדור שלם. דור ללא כוכבים נולדים, ללא פלייליסט, וללא יחצנים, אלא לאנשים שרכשו את ההוקרה והפרסום בעבודה קשה''. את תוויות האיכות של דור האמנים שעליו נמנה הוא עצמו הדגיש גאון כשהזכיר את שמותיהם של מרדכי זעירא ומשה וילנסקי. ''זה באמת דור שלא יישכח'', סיכם.

הוא צודק. בכל מילה.

ולפני שאומר מדוע, אתחיל רק בקביעה שאין לי דבר וחצי דבר נגד נינט או נגד הראל סקעת. שניהם זמרים מצוינים, פרפורמרים לא רעים, נאים למראה ובעלי סיכוי סביר להיכנס יום אחד לפנתיאון הפופ הישראלי לדורותיו. הבעיה אינה בשניים אלה, וגם לא באחרים שהחלו את דרכם בפס הייצור של ''כוכב נולד''. הבעיה היא בשיטה שעומדת בבסיס הכוכבות שלהם.

''כוכב נולד'' היא בראש ובראשונה שואו. היא אינה חממה לטיפוח הכישרון אלא מיועדת להשיג תשומת לב מרבית מהצרכנים המרכזיים שלה, כלומר הצופים. המשוואה הפשוטה לפיה רייטינג גבוה שווה כסף זמן פרסום יקר וזרימת הכנסות גובהה מוכרת לכל מי שעוסק במדיום הטלוויזיוני. ''כוכב נולד'' היא בראש ובראשונה מכשיר לגיוס כסף – ולא מכשיר לביטוי אמנותי. האמנים הצעירים המופיעים בה והשירים שאותם הם מבצעים אינם העיקר בתוכנית הזו. הם אינם אלא התירוץ לקיומה.

ב''כוכב נולד'' מבקשים מהמתחרים למצות את כל יכולתם בשלוש דקות של הופעה על הבמה. בשלוש הדקות האלה הם אמורים למלא את האולם בקולם האדיר ולהקרין תכונה מוקצנת כלשהי (סקס, תמימות או כל תכונה אחרת שיש לה קונוטציה חיובית אצל מיליוני הצופים). אין להם שום הזדמנות להראות רפרטואר קודם כלשהו. איש אינו דורש מהם לשחק, להצחיק, להפגין כישרון בימתי נוסף. הם אינם מתבקשים ליצור בעצמם אלא רק לבצע גרסאות כיסוי ללהיטים של אחרים. כשאמרה חוה אלברשטיין שהיא מדוכדכת מאותו ''תיאטרון בובות שבו כל מיני כוחות עליונים מושכים בחוטים ואנשים מתנהלים לפי האופן שבו מושכים אותם'' היא התכוונה בדיוק לזה. יחידי סגולה שקופצים על ההזדמנות החד-פעמית לזכות בתהילה ומתבססים, מלבד על כישורי זמרתם, על יכולת השיווק המאסיבית של מקורביהם ובני משפחותיהם. כי כששבטים שלמים מגויסים כדי להפציץ בהודעות SMS, ינצח מי ששבט תומכיו גדולה יותר. והמנצח לאו דווקא יהיה המוכשר ביותר.

משה גורלי מ''מעריב'' חתך את גאון וטען, בעצם, שהלה נגוע בצביעות. ''גאון גדל בתנאי חממה ופינוק לא פחות מאלה של נינט וסקעת'', קבע, ''הוא צמח ב'כוכב נולד' של פעם – הלהקות הצבאיות ששימשו כן שיגור לא פחות אפקטיבי מ'כוכב נולד' של היום. הלהקות היו הקנון והאליטה שקבעו את סדר היום וסילקו את הרוקרים ה''פושטקים'' ממועדוני רמלה ואת זמרי הקסטות של התחנה המרכזית. 'כוכב נולד' של היום לפחות נותן הזדמנות לפריפריה ממנה הגיעו נינט, מויאל, סעדו ואחרים. אז אם רוצים להתלונן, מוטב להפנות את החצים ל'מונופולים' לדורותיהם. הלהקות הצבאיות של פעם, ה'כוכב נולד' של היום''.

גורלי טועה, שלא לומר מטעה. אני לא בטוח שהוא מכיר את תנאי החממה והפינוק של הלהקות הצבאיות. הוא מתייחס אליהן כאל מונופול, אבל טעות בידו. כמעט בכל נקודת זמן בתקופת קיומן של הלהקות האלה פעלו בארץ לפחות עשרה הרכבים שבכל אחד מהם היו חברים בין שלושה לעשרים זמרים ומוסיקאים. כשמכפילים את מספר החברים בכל להקה במספר ההרכבים ובכמעט חמישים שנות פעילות מקבלים מאות אנשים שניתנה להם אפשרות לפרוץ קדימה באמצעות המסגרות הללו. כשמחלקים את המאות הללו בסך כל התושבים במדינה באותן שנים מקבלים מקדם נגישות גבוה בהרבה מכפי שניתן למספר המוגבל של מתחרים המשתתפים בתוכניות ''כוכב נולד'' אחת לשנה. מונופול? וכמה ''כוכב נולד'' יש לנו בדיוק? מישהו מכיר יותר מאחד?

להקת הנח''ל. עבודה משותפת קשה, שוחקת ובסטנדרטים אמנותיים גבוהים (מקור תמונה 2)

בלהקות הצבאיות לא ניתנה למשתתפים הפריבילגיה להופיע בראשית הקריירה שלהם, ובשידור חי, אל מול פני האומה. היו גם הזדמנויות כאלה, אבל רוב הזמן עסקו חברי הלהקות הללו בנדודים בכבישים ובדרכי העפר שבין הבסיסים השונים ובהופעות בפני קהל שנע בין כמה מאות חיילים במקרה הטוב לשלושה-ארבעה מילואימניקים בפיסטין מבודד באמצע המדבר. הזמרים בהרכבים הללו נדרשו גם לפרוק את הציוד, להעמיד את התפאורה ולתפקד כפועלי במה לכל דבר. אין כיום זמרים בעלי תהילה שעושים את כל זה. אנשי הלהקות הצבאיות נדרשו ללמוד לשתף פעולה בהרכבים שונים, להסתפק בתנאי שטח בעייתיים ולהתחרות בכל פעם מחדש על אהדת הצופים והמאזינים. פיקניק זה בוודאי לא היה, קל וחומר אם משווים את כל זה ללוקסוס המפואר שמעתירים כיום מפיקי ''כוכב נולד'' על הכישרונות העוברים תחת ידם. הלהקות הצבאיות היו מופע נודד אמיתי של אנשים שעבדו קשה ונאלצו להופיע לעתים קרובות בין שלוש לחמש פעמים ביום. השואו הטלוויזיוני בן זמננו מתהדר בייצור סינדרלות: לוקחים אדם מוכשר, מחברים אליו את טובי המפיקים והמוסיקאים, מארגנים לו להיט מוכח כדי שיעשה לו קאבר, משדרים את כל זה בפריים טיים ולאחר מכן הופכים אותו לאייטם רכילותי ממדרגה ראשונה, כשמה שמעניין אצלו זה בעיקר היכן הוא מסתובב, עם מי הוא נראה במועדון ומתי אפשר לתפוס אותו בלי חולצה על חוף הים. זה אינו מופע; זו אשליה אופטית.

בגיל 20-21, כשחבר הלהקה הצבאית היה יוצא לאזרחות, היו מאחוריו כבר שנים של הופעות והרבה ניסיון מצטבר בשואו ביזנס. הסטנדרטים שעבד בהם היו מחייבים ורציניים בהרבה מאלה שהיו נהוגים ב''כוכב נולד'', משום שההופעות שלו היו כמעט כולן חיות. הטקסטים שלו נכתבו על ידי אריות ולביאות ברמתם של נתן אלתרמן, חיים חפר, נעמי שמר, חיים גורי ויעקב אורלנד. באותו גיל עצמו היו נינט וסקעת צעירים מוכשרים שניסיונם מול קהל מתחיל מ''כוכב נולד'' האקסטרווגנטית והרפרטואר שלהם שאול כולו מתוך שירים שביצעו אותם בוגרי להקות צבאיות שמשה גורלי תוקף.

הלהקות הצבאיות ביצעו חומרים שנכתבו והולחנו במיוחד עבורן על ידי טובי היוצרים בארץ. ב''כוכב נולד'' אין טורחים בזוטות כאלה. לאיש אין שם זמן או חשק לנסות ולהכניס חומר מקורי לתוכנית. לאף אחד אין עניין בייצור שירים שטרם קיבלו פידבק כלשהו מהקהל. למה להתאמץ כשאפשר ללכת על חומר מוכר ואהוב. ואם כבר בחומרי מקור עסקינן, הרי שחברי הלהקות הצבאיות כתבו והלחינו בעצמם לא מעט חומרים, ואלה עברו תחת עיניהם הבוחנות של הבמאים והמפיקים שלהן – אנשים מסוגם של יאיר רוזנבלום, דני ליטאי, מוני אמריליו ויוסי בנאי. אם מישהו רואה את נינט או את הראל מויאל כותבים ומלחינים בעצמם שירים לתוכנית הזו, שיקום. אין סיכוי. החבר'ה האלה באים ל''כוכב נולד'' בידיעה שהם הולכים לקבל את פרסום חייהם כשהם מבצעים בכלל שיר שנכתב עבור מישהו אחר, בנסיבות אחרות, בזמנים אחרים. צרכני ''כוכב נולד'' משוכנעים, במקרים רבים, שהכיסוי הוא הוא המקור.

(אגב, היה פעם אחד שמייד אחרי שהגיע לגמר ''כוכב נולד'' והפסיד הלך להוציא אלבום שהורכב מיצירות מקוריות. קראו לו שי גבסו. אחרי שחדל למלא את משבצת החתיך המתוק מ''כוכב נולד'' הוא רצה להיות אמן בזכות עצמו, כתב שירים, הלחין והקליט. איש אינו זוכר אותו כיום).

הלאה. בואו נדבר על מראה חיצוני. הראל סקעת, נינט טייב, הראל מויאל, שירי מימון, מישה קירקילן וג'קו אייזנברג נראים טוב. חלקם אפילו טוב מאוד. הבסיס הוויזואלי משדרג את יכולתם לתקשר עם הקהל. שהרי הקהל צריך לאהוב את המתחרים, וקל יותר לחבב בחור עם בייבי פייס וחיוך רחב מאשר מתחרה מכריס או מקריח, מוכשר ככל שיהיה. זה קורה הרבה אצלנו, בכל תחום שהוא (מישהו חושב שפוליטיקאים עם מראה נוסח בן-גוריון, אשכול או גולדה היה מצליח היום להיבחר למשהו?), אבל ב''כוכב נולד'' זו נורמה שלטת. רמי פורטיס, דני סנדרסון, מיקי גבריאלוב או אהוד בנאי לא היו מתקבלים היום ל''כוכב נולד''. הכישרון שלהם כיוצרים וככותבים בכלל לא רלוונטי לתוכנית הזו. מי אמר שרק כישרון משחק כאן?

כוכב נולד. הופעה נאה, קול טוב ותהילה פתאומית במינון גבוה (מקור תמונה 3)

מדברי גורלי לא נותרה אלא הטענה ש''כוכב נולד'' מעניק לאמני הפריפריה הזדמנות שהלהקות הצבאיות מנעו מהם. שטויות. בלי קשר לשאלה מאין באו המתמודדים, הרי שלמעט הזוכים כמעט שאין איש זוכר את האחרים. אי אפשר לזכור אותם. לא ניתנו להם יותר מדקות ספורות כדי להיזכר. בלהקות הצבאיות היו לכל חבר לפחות שנתיים, כולל עשרות הופעות טח, כדי לנסות ולהיכנס לזיכרון הזה. לכמה אנשים כבר אומרים היום משהו שמות כגון לירז רחמין, בוריס סולטנוב, כברה קאסי, מורן גמליאל, מעיין שקד, אלון ליטבק ושמעון טפטה. לא הרבה. ממש לא.

יתר על כן, אמני פריפריה לא ממש נזקקו ל''כוכב נולד'' כדי לפרוץ לתודעה. ''בנזין'' באה מקרית חיים כבר לפני יותר משנות דור ולימים יצאו מהקריות גם ''החברים של נטשה''. ''טיפקס'', ''שפתיים'' ו''כנסיית השכל'' יצאו משדרות. וגם ממועדוני רמלה ורחוב המסגר של שנות הששים יצאו לא מעט כוכבים. לכל אלה לא היה ''כוכב נולד'' כדי לתמוך בכישרונם. הם היו תלויים, מלבד בכישרון, גם בהרבה עבודה קשה. אף אחד לא עשה להם קיצורי דרך.

ועוד משהו: הפריפריה אינה ישות מקודשת. יוצרים ואמנים מוכשרים מעיירות הפיתוח ומשכבות המצוקה ראויים להזדמנות שווה לזו שניתנת לתושבי מרכז הארץ, המעמד הבינוני והגבוה וכדומה. אבל גם באותה פריפריה שבשמה מתבטא גורלי יש לא מעט זבל. אלא אם כן מישהו חושב שטקסטים נוסח ''יאללה לך הביתה מוטי'' או ''תשתוק תשתוק'' מבטאים איכות כלשהי (והם לא).

תוכנית שמקדשת את הנוצץ, העכשווי והאופנתי מכוונת בהכרח למכנה משותף נמוך. ותוכנית שעיקר עניינה במיחזור ולא ביצירה אינה בעלת ערך של ממש. וזמרים שהצלחתם נמדד בדקות ספורות של שירה אינם יכולים להותיר חותם של ממש משום שב''כוכב נולד'' הבא הם כבר יהיו ''לשעבר'' או, אם יתמזל מזלם, כוכבים בטורי הרכילות. כדי להיות אייקונים תרבותיים ברמה של חוה אלברשטיין, שלמה ארצי או שלום חנוך הם יצטרכו הרבה יותר מההזנקה המפוארת הזו. הרבה יותר.










[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
פלייליסט דווקא כן [חדש]
דרומי   יום ג', 27/03/2007 שעה 22:06 אתר אישי
האנלוגיה בין הלהקות הצבאיות לכוכב נולד ממש לא מוצלחת, אבל האנלוגיה ביניהן לבין גלגל''צ דווקא קצת יותר טובה. הלהקות הצבאיות כן היו, במידה מסויימת, הפלייליסט של זמנן - כמו קרן פלס ואיה כורם היום, לא היה ספק שדברים שהוקלטו על ידי להקת הנח''ל בשנות הזוהר שלה יהפכו ללהיטים.

לא שקיומו של פלייליסט הוא רע כשלעצמו - לטעמי זו תופעה שאי אפשר להימנע ממנה, צריך רק להיזהר שלא לקדש אותה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

יהורם גאון [חדש]
אבי   יום ג', 27/03/2007 שעה 22:32 אתר אישי
בתקופה המקבילה לזו של נינט - ארבע השנים הראשונות של הקריירה שלו - יהורם גאון עשה עשרה תקליטים.
זה בסדר גמור להיבנות על קאברים, וזה בסדר לא לכתוב ולהלחין בעצמך.
זה לא בסדר להתבטל.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

יהורם גאון [חדש]
אורי קציר   יום ג', 27/03/2007 שעה 22:42
בתגובה לאבי
אתר אישי
אין לי בעייה עם קאברים. אבל זמר לא יכול להיחשב לרציני אם כל הפרטואר שלו מבוסס רק עליהם. ואי אפשר למתוח ביקורת רצינית על בוגרי הלהקות הצבאיות מבלי להביא בחשבון שהשירים של כוכב נולד - שבעיני גורלי היא אלטרנטיבה ללהקות הצבאיות ולמה שהן מייצגו, כלומר אליטיזם טהור - מבוססים על הרפרטואר של אותם בוגרי להקות עצמם.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

די עם הבכיינות [חדש]
סוס עץ   יום ג', 27/03/2007 שעה 23:02
זה דרכו של עולם,יש כאלה שמזיעים כדי להצליח.
ויש כאלה שבקפיצה מהירה מגיעים לשחקים.

בכל תחום הכי חשוב להיות על הגלגל ,יום אחד
גם אתה תהיה למעלה, בהנחה שלא תרד ממנו.

די עם הבכיינות
העולם מתחלק ל''מסבירים'' ולמצליחים.
עדיך לשאוף להצליח.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

די עם הבכיינות [חדש]
אורי קציר   יום ד', 28/03/2007 שעה 8:25
בתגובה לסוס עץ
אתר אישי
''דרכו של עולם'' הוא ביטוי שנועד להתחמק מהתמודדות עם המציאות. נראה שלא הבנת מילה ממה שכתבתי.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

קצת על כוכבות אינסטנט [חדש]
ולדי   יום ד', 28/03/2007 שעה 0:34 אתר אישי
ראשית, תיקון - שי גבסו הוציא כבר שני אלבומים, שניהם לא רעים מוזיקלית (אם כי גם לא ראינו שם איזו הברקה גדולה). הוא מופיע, מושמע בתחנות הרדיו (כולל הפלייליסט המושמץ של גלגל''צ), והניסיון להיות אמן בזכות עצמו הצליח לו לא רע. כך שלומר ש''לא זוכרים אותו היום'' יהיה מאוד לא נכון.

לעניין התופעה - יונתן גפן מביא ב''חומר טוב'' את מצעד הפזמונים לשנת 1969, כמדומני, שחלק הארי שלו הורכב מלהקות צבאיות שונות ומבוגריהן המאוזרחים. הלהקות האלה קרעו את התחת בהופעות, ואני מניח שגם חורשי הקניונים של היום קורעים את ישבנם לא פחות - הגם שהם לא נאלצים לסחוב ציוד הגברה. אני גם מניח שלא בזה נמדדת אמנות או איכות שירה.

באופן כללי, תופעת כוכבות האינסטנט לא התחילה מ''כוכב נולד'', אלא היא תוצאה של ז'אנר הריאליטי בכללותו, עוד מהימים שבהם לא היה בכלל ז'אנר כזה. אפשר להזכיר בהקשר הזה את הסרט ''חידון האשליות'' של רוברט רדפורד, שתיאר את הדרמה סביב משתתפים בחידון טלוויזיה של ה-NBC בשנות ה-‏50. מידת העניין שמשתתפים אלה עוררו הייתה עצומה, למרות שלא היו הצבעות ב-SMS, וה''ריאליטי'' היה אמור להפציע רק כ-‏40 שנה מאוחר יותר.

מעבר לכך, וכפי שאמרת - מרבים המשתתפים ב''כוכב נולד'' הם קודם כל פרפורמרים. אף אחד לא מצפה מהם לכתוב חומר לעצמם, אלא בעיקר ''לדפוק הופעה'' ולהיראות טוב. בשביל לכתוב שירים יש את קרן פלס (אוי, שאני לא אכנס למה שאני חושב על המלל של השירים שלה).

ואגב קרן פלס, גם בוגרי ''רימון'' לא מסוגלים להגיע לרמה גבוהה כלשהי. היחידה שיש לה את הפוטנציאל להפוך לזמרת מן השורה הראשונה היא מירי מסיקה, אבל הבעיה הגדולה שלה היא שגם היא מסתמכת על חומר שאחרים כותבים בשבילה, וזה יוצא די עקום בסופו של דבר.

אני רוצה לסיום להפנות אותך למאמר שכתבתי לפני זמן מה אודות כל תופעת ''כוכבות האינסטנט''. כל מה שכתבתי כאן מפורט שם ביתר שאת...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

קצת על כוכבות אינסטנט [חדש]
אורי קציר   יום ד', 28/03/2007 שעה 8:30
בתגובה לולדי
אתר אישי
אני חולק על ההשוואה שלך, ולדי. אף אחד מכוכבי חידון האשליות המקורי (לא הסרט, אלא האירוע שאותו הסרט תיעד) לא קיבל קריירה נוצצת על מגש של כסף בעקבות הניצחון בחידון הזה, בין אם היה כשר ובין אם לאו. זה היה זוהר לרגע, כיסוי נרחב שתיעד את רגעי הניצחון בחידון חד-פעמי. ב''כוכב נולד'' ניתנת למנצח הצעיר והשרמנטי (או המנצחת הצעירה וגו') קריירה במתנה, כולל התחייבויות מראש להפקת אלבומים, מסעי הופעות, כיכוב בתפקיד ראשי בדרות טלוויזיה וכן הלאה.

אני מסכים איתך בכך שמשתתפי ''כוכב נולד'' הם קודם כל פרפורמרים. שים לב שהמאמר הזה נכתב כתשובה לטענות שהעלה משה גורלי ביחס להצהרותיו של יהורם גאו. גורלי טען שבלהקות הצבאיות שירתו חבר מפונקים. הנושא של סחיבת ציוד נועד להראות שמפונקים הם לא היו. נכון, הוא אינו נוגע לכישרון השירה והמשחק אבל הוא נועד להתמודד עם טענה אחרת. יתר על כן, וזו כבר טענה אחרת, אם בלהקות הצבאיות חינכו את המשתתפים לכתוב ולהלחין בעצמם מדוע לבוא אליהם בטענות על פינוק ואליטיזם? הרי זה הרבה יותר ממה שמחייבים את משתתפי ''כוכב נולד'' לעשות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
שיר-דמע   יום ד', 28/03/2007 שעה 9:50
גם אני רציתי לציין ששי גבסו לא נעלם ולא נשכח. נכון, הוא לא זוכה לפופולריות ולסיקור התקשורתי של נינט, אבל הוא מפלס את דרכו לאט. ייתכן שבזכות היותו יוצר עצמאי הוא ישרוד יותר מכוכבות האינסטנט שעקפו אותו בגמר. זה לא זהוא כותב מבריק כל כך, אבל הוא עוד צעיר ויכול להשתפשף ולהשתפר. אגב, מבין השמות שציינת כ''נשכחי'' כוכב נולד, ואחרים במעמדם, לא מעטים הצליחו בזכות התוכנית לקדם את הקריירה, אפילו כזמרי ליווי. גם זו התחלה.

מעבר לזה, מפיקי ''כוכב נולד'' ניסו במידה מסוימת להפנים את הביקורת מסוג זה שהובא כאן, ובעונה האחרונה השתדלו מאוד שהמתמודדים יהיו גם כותבים ולא רק מבצעים, וכן ניסו להכניס חומר אישי שנכתב על-ידי המתמודדים. מכיוון שלא ממש ראיתי את העונה הזו, אני יכולה רק להסתמך על הביקורות שקראתי, שלא היו טובות במיוחד ברובן, אבל גם זו התחלה של שינוי חיובי בתוכנית.

מעבר לכל זה, כמה דברים שלא ראיתי שנאמרו בדיון הנוכחי עד כה: קודם כל, לפחות בשלב מסוים אחת הבעיות המרכזיות של הלהקות הצבאיות היתה שהקבלה אליהן לא היתה מותנית רק בכשרון אלא גם בפרוטקציה. אפשר להקביל את זה במידה מסוימת להשפעת החמולות על על ניצחון בכוכב נולד - מי שלא בא מהמשפחה הנכונה יתקשה להגיע רחוק. אבל ללא ספק, שיטת הפרוטקציה פגמה בהחלט ביכולת של הלהקות הצבאיות לשלות בני פריפריה מוכשרים ולקדם אותם. ואכן, נראה לי שרוב בוגרי הלהקות שאנו מכירים הם אליטות. בהמשך לכך, אפשר לראות שהדוגמאות של אנשי פריפריה שהצליחו (בנזין, נטשה, טיפקס, כנסיית השכל) הם *לא* בוגרי הלהקות הצבאיות (כי אנשי פריפריה לא הגיעו ללהקות). היום כוכב נולד פשוט מקל על אנשי הפריפריה להתפרסם, זה הכל. זה לא שקודם זה היה בלתי אפשרי, זה רק היה קשה יותר. ודבר אחרון: אין ספק שחברי הלהקות הצבאיות עבדו קשה מאוד כדי לרכוש את מעמדם בסופו של דבר (הופעות רבות בחורים זניחים, עבודה של פועלי במה), אבל אסור לשכוח כמה דברים: קודם כל, זה היה השירות הצבאי שלהם, אי אפשר לצפות שזה יהיה גן עדן של פינוקים וכל מה שהם יצטרכו זה רק לשיר על במת יום העצמאות. מעבר לזה, היום מעטים הזמרים שנאלצים להיות פועלי הבמה של עצמם - פשוט הזמנים השתנו, זה לא שהכוכבים הנולדים מקבלים פריבילגיות יוצאות דופן. ואחרון: ''מ''כוכב'' נולד'' אפשר אולי להתפרסם, אבל בסופו של דבר, כדי להצליח כאמן אין ברירה אלא לחרוש את הארץ בהופעות, בעבודה קשה וביזע ודמעות (מישהו אמר שלוש הופעות פסטיגל ביום?).

שורה תחתונה: אין לי ספק שהכוכבים הנולדים נופלים בכשרונותיהם מרוב אותם חברי להקות צבאיות, ועבדו פחות מהם כדי להצליח. אבל זה לא הופך את התוכנית לרוע מוחלט.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
Cat   יום ד', 28/03/2007 שעה 13:33
ככה זה כשאתה שם בראש סדר העדיפויות את התהילה ולא את היצירה. כשכל אדם שני בארץ רוצה להיות ''מפורסם'', לא משנה איזה כישרון יש לו (ואין לו), זה מה שמתקבל - קקמייקה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נינט [חדש]
samson   יום ד', 28/03/2007 שעה 13:45 אתר אישי
אם כולם מתייחסים לנינט טייב כאל תופעה מושמצת של תרבות רייטינג, אז מה פשר המרמור? ובאמת, בעיני רוב האוכלוסיה הבוגרת, התוכנית נחשבת לבידור זול. קחו גם את בטטות הטלווזיה הנאיביות ביותר, ושאלו: ''את מי אתם מעריכים יותר כיוצר, את יהורם גאון או את נינט טייב?''. מה תהיה התשובה? אני מהמר על משהו כמו 90 אחוז לטובת גאון. דווקא כדי לקבל את הערכת צרכני התרבות המתוחכמים יותר, נינט צריכה לעבוד קשה שבעתיים, בגלל השם שדבק בה.

בסופו של דבר, נינט עושה יותר כסף ויותר כותרות מיוצרים אחרים שעבדו קשה, אבל זה מפני שהיא זכתה בתחרות, כפי שאדם זוכה בלוטו, ובבת אחת הופך להיות עשיר יותר מכל חבריו. אדם זה אינו נחשב לאיש עסקים מבריק ולא לגאון פיננסי.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נינט [חדש]
אורי קציר   יום ד', 28/03/2007 שעה 14:02
בתגובה לsamson
אתר אישי
נינט זמרת מוכשרת והפוטנציאל שלה עצום. המאמר שלי אינו מכוון לפגוע בנינט או בבוגרים אחרים של ''כוכב נולד''. זו גם הסיבה שאני לא מקבל את משוואת הגאון הפיננסי שבסוף הדרך. נינט לא זכתה בתוכנית רק בזכות מזל או קשרים. סביר להניח שאם לא הייתה יודעת לשיר היטב לא הייתה נכנסת למסלול הזה מלכתחילה.

יהורם גאון הקפיד במשך שנים לשיר טקסטים שעבר רף איכותי מסוים ולחנים שניתנו לו על ידי מוסיקאים מוערכים שכישרונם אינו מוטל בספק. נינט אינה צריכה להסתפק בפחות מזה, אבל בארבע ומשהו השנים שחלפו מאז זכייתה לא ניכר שהיא הולכת בכיוון הזה.

אין לי טענות כלפי נינט. הבעייה היא הפורמט הטלוויזיוני השטחי שהעלה אותה לגדולה. לא בגלל שהוא אינו יודע לאבחן כישרונות מוסיקליים, אלא משום שהוא עובד על נוסחה שאין בה כל פרופורציות בין הזוהר לבין עומק היצירה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

חבל שאתה בוחר להתעלם מהעובדות [חדש]
תמר   יום ה', 29/03/2007 שעה 13:07
איך אתה יכול לכתוב שהאומנים שמגיעים ל''כוכב נולד'' באים בשביל הפרסום והזוהר, רק תסתכל על שתי העונות האחרונות, זוכה העונה השלישית - יהודה סעדו, משזכה בגמר, פרש לביתו ליצור את המוסיקה שלו בדרכו שלו ועכשיו יוצא עם תקליט בכורה פרי עטו (מילים ולחן).
זוכה העונה האחרונה - ג'קו אייזנברג, יוצר, כותב, מלחין, אומן במלוא מובן המילה, אשר יוצר מוסיקה מורכבת אלפי מונים מהמוסיקה של יהורם גאון. הוא מתעסק במוסיקה, כותב ומלחין מגיל 10!, הוא הופיע עם הלהקות שלו במועדונים ופסטיבלי מוסיקה בכל הארץ. ולהבדיל ממה שכתבת, הוא אף נבחן באודישנים לתוכנית, ולאחר מכן הופיע בתוכנית עם שיר שהוא כתב והלחין.

בנוסף, בעונה הראשונה, הופיע מתמודד נוסף, מורן גמליאל, עם שיר פרי עטו.

איזה ילד או נער בימינו היה מכיר שירים כמו: הנני כאן, בתוך, שלכת, סליחות, ועוד ועוד, אם לא התוכנית.
התוכנית משלבת שירי רוק, פולק, פופ.....
יש לתוכנית חשיבות גדולה לתרבות המוסיקה בימינו, בה כל הפלייליסט מורכב משירים נעימים לאוזן.

ודרך אגב, שי גבסו, מוכר מאוד, מופיע ומצליח עם המוסיקה שהוא יוצר.

אני מבקשת מעיתונאים וכותבים כמוך, לבדוק את העובדות לפני שהם באים לקטול או לבקר נושא/תוכנית/אישיות מסויימים. זה רק יביא ליותר הערכה למילה הכתובה בימינו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

חבל שאתה בוחר להתעלם מהעובדות [חדש]
אורי קציר   יום ה', 29/03/2007 שעה 14:27
בתגובה לתמר
אתר אישי
ודאי שלא. הם בכלל לא באים בשביל הפרסום והזוהר. הם סתם שם, במקרה. אולי חלפו ליד אולם המיונים ומישהו יצא החוצה, שלח יד, תפס אותם בדש הבגד ומשך בכוח פנימה. אחר כך אמרו להם שאם לא ישירו משהו רע יקרה לבני משפחתם. פרסום? זוהר? תהילה? מה פתאום?

מעבר להתלהמות שלך, אולי כדאי שתזכרי שהתוכנית נועדה למיינסטרים: פופ, פופ ועוד פופ. פלייליסט נעים לאוזן? ומה בדיוק יש ב''כוכב נולד''? מוסיקת פאנק? טקסטים חתרניים? שום דבר מזה. יתר על כן, שום דבר בה אינו מקורי כמעט. העובדה שאת מזכירה שאחד המופיעים קיבל הזדמנות להופיע עם שיר שכתב בעצמו רק מעיד על כך. והתופעה ששירים ישנים ואיכותיים אינם מוכרים לנוער בן זמננו היא לא בדיוק הבעייה שהתוכנית הזו מתיימרת לפתור. ותנים להם לבצע שירים מוכרים משום שיודעים שהקהל כבר מחובר אליהם ומכיר אותם. יש בזה גם בעייה נוספת: הרבה מאוד מאותם בני נוער שאת מזכירה כאן משוכנעים ש''ים של דמעות'' הוא בכלל שיר של נינט וש''הנני כאן'' בוצע לראשונה על ידי הראל סקעת.

ואשר להערה האחרונה שלך: אני לא עיתונאי. זהו בלוג פרטי. אכתוב בו מה שיתחשק לי. תרצי, תתמודדי עם זה. לא תרצי - יש לך בעייה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

בחור נחמד.... [חדש]
תמר   יום ה', 29/03/2007 שעה 14:35
בתגובה לאורי קציר
אני יודעת שאתה לא עיתונאי, בגלל זה הוספתי גם כותבים.

ותתפלא, הרבה מהמתמודדים הגיעו לאודישנים רק לאחר שחברים או משפחה שלהם רשמה אותם ללא ידיעתם, ולאחר מחשבה נוספת והבנה שהתוכנית יכולה לקדם את ההכרה שלהם בתחום המוסיקה בארץ, הם החליטו ללכת. ועובדה שג'קו נבחן עם שיר פרטי שלו, מאיה רוטמן נבחנה עם שיר של בוב דילן (ממש ''פופ''), ואני לא אמשיך כי די נמאס לי.

פשוט רציתי שתכתוב ביקורת שצמודה לעובדות, אין לי בעיה עם כל ביקורת טובה או רעה, רק שתדבוק בעובדות.

חג שמח.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

בחור נחמד.... [חדש]
אורי קציר   יום ה', 29/03/2007 שעה 17:27
בתגובה לתמר
אתר אישי
אז כתבתי ביקורת שצמודה לעובדות. הביקורת היא על הנמכת קומתן של הלהקות הצבאיות מול השואו המיוחצן ששמו ''כוכב נולד''. את מוזמנת להתמודד עם הנושא הזה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

חבל שאתה בוחר להתעלם מהעובדות [חדש]
אביבה   שבת, 07/04/2007 שעה 10:13
בתגובה לתמר
אתר אישי
המוזיקה של ג'קו אייזנברג ''מורכבת אלפי מונים'' מזו של דובי זכאי או נעמי שמר (יוצרים שכתבו ליהורם גאון)?

לו זה היה מתאים לאכסניה, הייתי מתפתה להגיב ב''פחחחח''.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

שמה של התופעה - ''כוכב נולד'' [חדש]
קרפד   יום ו', 30/03/2007 שעה 17:03
וכשמה כן היא, פס ייצור לסלבס פוטנציאלים.

כוכב
====
אין כאן ''מוזיקאי נולד'', או ''זמר נולד'', אלא ''כוכב נולד''. איזו פונקצייה ממלאים כוכבים? כוכבנות. אופן התיעול שדרכו באה כוכבנות הכוכב לידי ביטוי הוא על סף הזניח. זה לא באמת משנה אם נינט (או כ''נ אופייני אחר) שרה או מטלנבלנת, זה משנה אם היא חיה את חיי הכוכבנות לאור התפיסה השלטת הערוץ שתיימית. ערוץ 2 כסאורון של צביקה ''סארומן'' הדר, ועדר האורוק האי המזמרים שלו.

נולד
====
הכוכבים של צביקה אינם ''מפציעים'', או ''דורכים'' או אפילו ''מתגלים'', הם נולדים. הטרנספורמציה שיעברו היא בלתי רצונית, קרה ומכנית, כמעט הבינארית, כמו מטא-דטה, משל מישהו סימן וי ליד האפשרות ''הרץ תוכנית זו בתאימות לסלבריטאיות''.
אז נכון שעל מנת להיות כוכב מהזן האמור, על האורוק האי לחלוף על פני שאר המתחרים, האורקים הפשוטים הנושרים בסיבובים המוקדמים, אך טוב יחסי (עם כוכבית ליד בהתחשב בשיטת האלימינציה המשוחדת מטבעה) הוא לאו דווקא טוב במובן המקובל, כלומר כזה היחסי בסקאלה נרחבת מאוד.

''הפרס זה ניתן לא רק לי אלא לדור שלם. דור ללא כוכבים נולדים, ללא פלייליסט, וללא יחצנים, אלא לאנשים שרכשו את ההוקרה והפרסום בעבודה קשה''
מסכים איתו ואיתך, אורי, אם כי אני חושד שבבחינת הטעמים להצהרה הכואבת הזו, נמצא כי אלו של גאון מקורם במקומות אפלים ושליליים מאלו שלך, בהיותו השמרן (במובן הרע) שהוא.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אם היו נותנים לי לסיים [חדש]
  יום ו', 30/03/2007 שעה 21:08 אתר אישי
השתתפתי בפאנל המדובר על כוכב נולד, שבו גם היו קריאות מהקהל וגם נקטעתי בגסות לא אחת... ובקושי הבעתי דעתי.

את דעתי הבעתי בסוף בגלובס, וגם שמתי העתק בבלוג שלי. http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=48963&a...

בשורה התחתונה, משהו משתנה אצלנו, ומאוד לא לטובה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תחרות כשרונות צעירים [חדש]
קואלה   יום ב', 02/04/2007 שעה 2:25
בנוסף ללהקות הצבאיות, יש פן נשכח שניתן להשוותו במידה מסויימת ל''כוכב נולד'' - תחרויות לכשרונות צעירים שהיו נפוצות בארץ לפני שנים רבות. פרטנית, אני זוכר סדרת תוכניות ברדיו בהנחיית רם עברון (ואולי אני טועה...). בכל מקרה, אין לי מושג עד כמה התוכניות הללו השפיעו - אבל אני בטוח שאורי קציר יכול להאיר את עינינו גם בנושא זה. וחג שמח לכולנו.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חדש]
שפי   יום ג', 03/04/2007 שעה 17:00 אתר אישי
השנה האחרונה של ''כוכב נולד'' היתה יותר איכותית מהשנים הקודמות, גם בבחירת השירים וגם בעיבודים. ויש משהו מרענן בקאמבק הזה של הפרפורמר עם הקול המפותח, אחרי כל השנים שבהם התערבבו התחומים, לטוב ולרע, בנוסח עדות בוב דילן. יש גם טוב בכך שמחדשים ונותנים כבוד ותהודה לשירים ישנים מוצלחים, מכירים אותם לדור הצעיר ולעליות האחרונות.

הטענה הזאת של יהורם גאון היא חלק מהדינמיקה הקבוצתית הפנים-סלבריטאית-ברנז'אית, לא צריכה לעניין אותנו המאזינים. למשל בשביל להאזין ללהקת פונץ' הממש-נפלאה לא צריך את ערוץ 2 או את גלגל''צ:
שירי מימון היא זמרת טובה. נינט פחות. ''התרנגולים'' (שמתוכם יצאו ''הגששים'') היו בובות בתיאטרון של נעמי פולני.

להופעה החיצונית של זמרים תמיד היתה השפעה דומיננטית בשואו-ביזנס, אולי לא פחות מהיום. למשל אריק איינשטיין בצעירותו היה לא רק קול... וכמובן אלוויס וקליף, שלא לדבר על הזמרות (מרלן דיטריך... וגם עופרה חזה היתה לא רק קול פעמונים).
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

כוכב נולד ב - זמר,ספורט,פוליטיקה [חדש]
אלי מ.   יום ג', 03/04/2007 שעה 23:51
תקופה של אינסטנט, שונה מכל קודמותיה , בלתי ניתנת להשוואה בכלים דו מימדיים. כל תחומי החיים - נגועים או מבורכים - תלוי בתרבות המוטבעת באדם המכריע ומכונן את השקפתו. הלהקות הצבאיות טופחו תחת מיטריית התרבות הצבאית והילכי הרוח התרבותיים, החברתיים,הפוליטיים היו נחלת כל האמנים החיילים. העובדה שהיו מספר להקות לא שינו מבחינת מאפייני הז'אנר שגובש ככלל והיה לאחד מעמודי התווך בכינון ''שירי להקות צבאיות'' . מהצבא יצאו מיטב האמנים ומהצבא יצאו טובי אנשי הטכנולוגיה והמחשבים ומהצבא יצאו ראשי ממשלה . הביטחוניסטים שהציפו את הפוליטיקה. קצב החיים , המהירות , הדרישות , הטכנולוגיה מאפשרים את מה שנראה לרבים ''קיצורי דרך'' במסלול מסומן היטב , רק שלא הבחינו שהמסלולים האלה נטשטשו ובמקומם נוצרו מרחבים אחרים והיושבים בהם נעים אחרת , חושבים אחרת ומייצרים דברים אחרים בהתאם לצרכי ההמונים וברוח האמת של זמנם - הוא גם זמננו . יתכן וזהו סממן של הלם תרבות מסויים.
חילופי עונות.העולם החליף הילוך מהיר יותר,אחר ממה שה''ותיקים'' זוכרים . אני לא דלוק על התוכנית, אבל בהחלט נהנה לא פעם משיר ומביצוע. ואני לא בודק אם הליהוק נבחר לפי כמויות האבק שהותיר מאחוריו בדרכו להופעה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תפוחים ותפוזים [חדש]
בן שדליצר   יום ב', 09/04/2007 שעה 9:48
קראתי בעניין רב את שלל הטיעונים שנארגו במאמר המרכזי ובתגובות שנלוו אליו.כמי שנמצא ופועל עשרות שנים בסצינת המוסיקה, הבידור והתקליטים המקומית , נראה לי שמקור חילוקי הדעות בין הכותבים אינו אלא הניסיון (שלעולם לא יצלח) להשוות בין תפוחים לתפוזים. בלתי-אפשרי להשוות אמן
בסדר גודל של יהורם גאון או חווה אלברשטיין לאמנים מתחילים כנינט , גבסו ושאר משתתפי 'כוכב נולד' .בשום מובן. לא ניתן להציב קריירה כה עשירה בעשייה אמנותית אל מול אמנים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים . גם החשיפה העצומה והמהירה לה זוכים הצעירים דהיום בעזרת תוכנית טלוויזיה פופולארית , אינה מקזזת וממלאת את פער השנים. לדעתי , טעה גאון (בו אני רואה מגה-אמן אמיתי)כששילח את עקיצתו ממרומי המקום בו הוא נמצא.זה פשוט לא לעניין. הדרך היחידה לשפוט את צעירי כוכב נולד היא בפרספקטיבה של שנים; היכן יהיה כל אחד מהם אחרי סך שנות פעילות הדומה לזה של גאון או אלברשטיין. אין כל משמעות לדרך 'גילויים' . במהלך עשרות השנים האחרונות עברה תעשיית המוסיקה והתקליטים כברת דרך עצומה ,בצמוד למהפיכת התקשורת, והנסיון לדבר בשבחו של העבר ובאותו הבל פה להלעיג על ההווה - ממש פאתטי, כמו גם הניסיון לרומם אמני וכותבי-עבר תוך זלזול באמנים וביוצרים עכשוויים. גם בעבר היו אמנים כושלים , ויוצרים עלובים. גם בעבר (הרבה יותר מאשר היום)היו אמנים שלא עסקו בכתיבה אלא רק בביצוע.גם בעבר הכסף היה הכח המניע את כל תעשיית המוסיקה והבידור. נא לא להתחסד. גם בעבר רדפו אמנים אחר הפירסום. גם בעבר עמדו מאחורי אמנים כיהורם וחווה חברות תקליטים גדולות 'שעבדו' בשבילם יום וליל . ומי שמכיר היטב 'מבפנים' את סיפור הלהקות הצבאיות , ייזהר מאד לפני שהוא קושר להן כתרים.שום אלוף פיקוד איננו עומד מאחורי נינט, ותודה לאל - שום במאי או מלחין איננו דיקטטור קטן ומרושע החורץ גורלות . מבחינה זו - דווקא ''כוכב נולד'' שברה דפוסים ופתחה דלת רחבה . כאמור -רבים העוברים בה , אך רק השנים וכח עשייתם ושרידותם יוכיחו את ערכם. אל תמהרו לשפוט אותם ו''להשוותם'' .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא נכון... [חדש]
ענת   יום ה', 17/05/2007 שעה 8:15
אני מרגישה שאני חייבת לאמר את אשר אני מרגישה כי אני בטוחה שאני לא היחידה שמרגישה כך.
בפרסומים המקדימים לכוכב נולד(במקרה זה מספר 5) לא צויין בשום צורה שהיא שמחפשים זמרים שהם גם דוגמנים !!!!! ולכן,הגיעו לאודישנים אנשים שמא לעשות לא כל-כך דוגמנים אך עם זאת מאד מקצועיים והם לא עברו את המינויים בטענה שהם ''לא עוברים מסך'' .
לדעתי אתם צריכים לקחת דוגמא מ''אמריקן איידול'' שם מחפשים זמרים מקצועיים נטו ...
חבל שזה קורה אצלנו בצורה כזאת ולא נותנים למקצועיים באמת לצאת החוצה!!!!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לצערי אני מסכימה איתך [חדש]
מעיין   יום ה', 17/05/2007 שעה 9:45
בתגובה לענת
לצערי!!!!!
הייתי חלק מהאודישנים הללו... לא ידעתי שהם מחפשים דוגמנית כי אחרת לא הייתי ניגשת לאודישנים אלו.. אני יודעת שאינני דוגמנית ולא צריכה שיספרו לי על כך!!!!
אני שרה בצורה מקצועית (8 שנים) וכותבת חומרים משלי...
תוכלו להסביר לי כיצד עברתי את המיונים ללהקה צבאית ולתוכנית זו לא התקבלתי?!?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©